نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دایره لغات کودکان از نوزادی شکل می گیرد

محققان دانشگاه Northwestern دریافتند که نوزادان در دوازده ماهگی با توجه به توانایی هایشان در متمایز کردن اشیا با استفاده از نام آنها تصویری اجمالی از چگونگی توسعه دایره لغاتشان در 18 ماهگی ارائه می دهند.

فرگوسن، راهبر این تحقیق، در این باره گفت: «یافته های ما قطعه ای از پازل بسیار بزرگی به نام توسعه لغات محسوب می شود. این تحقیق را می توان اولین گام بزرگی دانست که در آن با استفاده از ابزار شناختی می توان کودکانی را که در معرض ابتلا به  تاخیر در سخن گفتن هستند را شناسایی کرد.»

این مطالعه به بررسی این نکته پرداخت که آیا میزان دقت نوزادان 12 ماهه در ارتباط دادن لغات و دسته های اشیا با رشد دامنه لغات حال حاضر و آینده آنها مرتبط است یا خیر. فرگوسن با استفاده از طرحی که محققان برای اندازه گیری میزان استفاده کودکان از اسامی به عنوان راهنما برای طبقه بندی اشیا استفاده می کردند، تئوری جدیدی ارائه داد.

او در این باره می گوید: «تصور کنید که کودک خود را به بخش نگهداری از پستان داران یک باغ وحش می برید. در آن جا گوریل ها، شامپانزه ها میمون ها و دیگر حیوانات از این دسته وجود دارند. اگر چه تمام این پستانداران از لحاظ ظاهری بسیار به هم شباهت دارند اما از آن جایی که ما با نام های مختلفی آنها را صدا می زنیم می دانیم که با هم تفاوت دارند.»

بر اساس یافته های این محقق، در سناریوی فرضی، کودکان 12 ماهه ای که بر خلاف نام های متفاوت پستانداران که از سوی مادر آنها برایشان خواهده می شد نتوانستند تفاوتی بین آنها احساس کنند احتمالا در سخن گفتن تاخیر خواهند داشت. فرگوسن در ادامه بیان کرد: «در مطالعه ما کودکانی که بر خلاف نام های مختلف حیوانات آن ها را در یک دسته گروه بندی کردند در آینده مشخص شد که نسبت به سایرین دایره لغات محدود تری دارند.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل