نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از سوپرکامپیوتر برای بحران آلودگی در پکن

آی بی ام در حال ایجاد برنامه ای است که از طریق آن بتوان 72 ساعت قبل زمان و جایگاه بالاترین سطوح آلودگی پکن را پیش بینی کرد. این برنامه نسل جدیدی از برنامه های پیش بینی وضعیت کیفیت هوا و میزان آلودگی های آن خواهد بود. پروژه جدید شرکت آی بی ام که "افق سبز" نام دارد، از طریق ترکیب اطلاعات آب و هوایی با تجربیات خود می تواند الگوهای تکرار شونده را شناسایی کرده و از این طریق به پیش بینی وضع آب و هوا بپردازد. این برنامه با پیش بینی های خود می تواند به شهروندان درباره وضعیت آب و هوایی هشدار داد بدهد.

یکی از بزرگ ترین چالش های توسعه دهندگان این است که سیستمی بسازند که بتواند مانند انسان خود را با تغییر شرایط تطبیق دهد. در این مورد این سیستم طراحی شده با دستیابی به حجم وسیعی از داده های آب و هوایی گذشته شهر می تواند آب و هوا و میزان آلودگی روزهای آینده را پیش بینی کند. این سیستم 30 درصد از سیستم های پیش بینی وضعیت آلودگی حال حاضر دقیق تر عمل می کند. 

پایتخت چین به طور مداوم با میزان بالایی از آلاینده ها دست و پنجه نرم می کند. البته این کشور با تولید قطار های ماگلو و همچنین استفاده از پنل های خورشیدی، سعی دارد میزان آلاینده های شهری را کاهش دهد. در چهار ماه اول سال 2015 استفاده از زغال سنگ توسط این کشور به میزان 8 درصد کاهش داشته است.

شایان ذکر است که در اعمال محاسبات این پروژه از سوپرکامپیوتر مشهور این شرکت که واتسون نام دارد استفاده می شود. این کامپیوتر در طول چند سال اخیر به عنوان یکی از مشهورترین سوپرکامپیوترهای جهان مطرح شده است و در صورتی که بتواند در این زمینه نیز موفق عمل کند، می توان انتظار داشت که نسل جدیدی از این سوپرکامپیوترها بر اساس این دستگاه ساخته شود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل