نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بحران بازیافت ابزارهای الکترونیکی در اروپا

شاید شما از جمله کسانی باشید که ابزار های الکترونیکی خود را پس از خراب شدن بازیافت می کنید اما تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام گرفته نشان داده اند که متقاعد کردن افراد برای بازیافت این گونه وسایل الکترونیکی کار چندان راحتی نیست. سازمان ملل متحد به همکاری متروپل در تحقیقی که به تازگی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که در سال 2012 تنها 35 درصد از زباله های الکترونیکی اتحادیه اروپا به درستی بازیافت شده است. باقی این زباله ها یا صادر شده، یا به دور انداخته شده و یا به شکل نادرستی بازیافت شده است.

این مشکل نه تنها باعث ورود سموم خطرناک به محیط دفن زباله ها می شود بلکه برای محیط زیست انسان و سایر جانداران نیز بسیار خطرناک خواهد بود. علاوه بر این موارد، عدم بازیافت این گونه ابزار الکترونیکی می تواند بازار خوبی برای دلالان و قاچاقچی های امیدوار به فروش قطعات یا فلزات خام  این وسایل الکترونیکی، که ممکن است لپ تاپ قدیمی شما هم جزئی از آنها باشد، فراهم می کند.

با این حساب راه حل سازمان ملل متحد برای این دسته از مشکلات چیست؟ به گفته محققان این امر همواره نیازمند هماهنگی پلیس و سایر نهادهای مرتبط است. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که مواضع قانونی در رابطه با ممنوعیت خرید و فروش ضایعات فلزی این قطعات و نیز استاندارد های دفع اجباری آنها باید بسیار سخت تر شود. اما این که آیا این تلاش ها مفید خواهد بود یا خیر موضوع دیگری است.

علاوه بر این متقاعد کردن شرکت های بزرگ برای جلوگیری از دور ریختن ابزارهای الکترونیکی  خارج از رده، به مراتب سخت تر از اشخاص است. هر چند که عملی کردن این پیشنهادات به نظر کاری بسیار دشوار است اما حداقل از بی تفاوتی و آزاد گذاشتن دلالان بسیار بهتر است.

البته اتحادیه اروپا تنها اندکی از سایر نقاط جهان بدتر عمل کرده است و بحران بازیافت زباله های الکترونیکی در تمامی جهان به صورت بسیار جدید به عنوان یک تهدید برای محیط زیست شناخته می شود. به همین دلیل نیز تمامی انسان ها باید برای این موضوع تلاش کنند. از این پس هنگامی که می خواهید کامپیوتر یا تلفن همراه و یا هر ابزار دیجیتالی دیگری را به دور بیندازید، بهتر است آنها را در مکانی جدا نگهداری کرده و به سازمان های بازیافت تحویل بدهید تا به صورت بهینه بازیافت شوند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل