نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرورش استخوان در آزمایشگاه

این سایت و موسسه مربوط به آن روی مهندسی و ساخت استخوان های زنده که از سلول های بدن خود بیماران ساخته می شوند فعالیت می کند. این سر مقاله قسمتی از مطالعات انجام شده توسط فوروم اقتصاد جهانی پیشتازان تکنولوژی است.

بیشتر افراد به علت نا آگاهی اطلاعی از اهمیت اینکه بعد از خون استخوان یکی از اعضای مهم پیوندی بدن انسان است ندارند.در صورتی که شما یکی از استخوان های سالم بدن خود را به علت تصادف یا بیماری خاصی از دست داده باشید و یا اینکه به علت مشکلات مادرزادی استخوان های شما در حالت مناسبی قرار نداشته و یا نقوص مختلفی داشته باشد چه باید کرد؟ راه حل هایی که در گذشته برای حل چنین نواقصی ارائه می شد بهره بردن از استخوان های حیوانات و یا استفاده از قسمتی از استخوان های اهدا شده توسط افراد دیگر بود. اما متاسفانه بدن انسان این اعضای تازه وارد را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی نموده و درصدد مقابله با آن ها بر می آید , گفتنی است ورود این اعضا به داخل بدن افراد بسته به سیستم دفاعی هر فرد و نوع واکنش آن به عوامل خارجی همواره همراه با ایجاد عفونت و شکست عمل پیوند فرد خواهد بود.

پیوند استخوان

 در مراحل درمان راجر ابرت منتقد آمریکایی فیلم و سینما که استخوان چانه خود را به علت بیماری سرطان از دست داده بود از استخوان های موجود در سایر نواحی بدن وی استفاده و این استخوان ها به استخوان های فک وی پیوند داده شدند.  این روش که اتوگرافت نام دارد شامل جدا ساختن استخوان از یک ناحیه بدن و پیوند زدن آن در ناحیه ای دیگر است. این شیوه بهترین گزینه پیش روی جراحان درانجام  پیوند های استخوان است , اما این عمل بسیار مخرب و همراه با آسیب رساندن به نواحی مورد جراحی است و می تواند باعث شود تا بیمار به عمل های جراحی بعدی نیز نیاز پیدا نماید.

در مورد راجر رابرت , به علت اینکه پزشکان از استخوان های لگن و شانه وی برای پیوند زدن استفاده نموده بودند او ما بقی عمر خود را با ناتوانی های حرکتی سپری نمود زیرا برداشته شدن قسمتی از استخوان لگن وی باعث لنگیدن در هنگام راه رفتن شده بود.

بنابراین استفاده از شیوه اتوگرافت در درمان کودکان یک انتخاب بسیار نامناسب است زیرا نه تنها باعث ایجاد ناتوانی های ذکر شده می شود بلکه استخوان های مورد نیاز نیز به اندازه کافی در بدن آن ها یافت نمی شود و همین امر استفاده از این شیوه را در کودکان دشوار می سازد. در نتیجه میلیون ها بیماری که نیازمند عمل جراحی تعویض استخوان هستند باید در انتظار راه کار های جدید باشند.

ساختن استخوان از سلول های چربی بدن

محققان در حال انجام تحقیقات گسترده ای هستند تا با استفاده از سلول های چربی به این هدف دست یابند. یکی از تکنولوژی های نوظهور در زمینه بازسازی و ترمیم استخوان ها با استفاده از ایمپلنت های مصنوعی ساخته شده با پرینترهای 3 بعدی است که باید با شکل و ساختار قسمت آسیب دیده بدن شخص مطابقت نمایند. در این روش دانشمندان از نمونه های گرفته شده از سلول های بنیادی بدن شخص و یا با استفاده از سلول های موجود در بانک سلولی برای ترمیم استخوان استفاده می نمایند. برای انجام این روش متخصصان به دو چیز نیازمند هستند یکی CT اسکن با رزولوشن بسیار بالا بوده که با استفاده از آن متخصصان می توانند بر اساس مشخصات بدست آمده از تصاویر, محاسبات دقیق خود را برای ساخت عضو در پرینتر 3 بعدی انجام دهند و دیگری نمونه ای از چربی فرد بیمار بوده که از آن ها سلول های بنیادی استخراج شده و در مواد مصرفی در پرینتر 3 بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. چارچوب ساخته شده از نمونه به همراه نمونه سلول های بنیادی شخص وارد محفظه ای به نام بیو رآکتور می شود که دقیقا فضای داخل بدن را شبیه سازی می نماید. رطوبت , دما , اسیدی بودن و ترکیب مواد می باید برای نمونه سلول بنیادی مهیا باشد تا بتواند به سلول های استخوان واقعی که استوئوبلاست نام دارند تبدیل شوند. بعد از گذشت چیزی نزدیک به 3 هفته عضوی که همانند یک استخوان زنده بوده و دقیقا اندازه آن مناسب بیمار است از محفظه خارج می شود. این ایمپلنت همان ایمپلنتی است که به احتمال بسیار زیاد بدن بیمار آن را پس نخواهد زد زیرا دقیقا از سلول های خود شخص ساخته شده است.

قدم بعدی

همچنان تحقیقات و پژوهش های بسیاری جهت جا گذاری اولین نمونه آزمایشگاهی تولید شده با این روش باید به انجام رسد, گفتنی است نمونه هایی از این استخوان ها پیش از این در داخل بدن خوک ها و سایر حیوانات با موفقیت جاگذاری شده است اما همچنان باید آزمایش های بیشتری برای تضمین روی دادن اتفاق مشابهی در داخل بدن انسان ها انجام گیرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل