نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش التهاب ناشی از بیماری ها با روش زیست الکتریک

 این یافته ها نشانگر ارزش درمان زیست الکتریکی برای بیماری های التهابی مانند بیماری کرون است.
واکنش التهابی بدن توسط عصب واگ کنترل می شود. با این حال، دانشمندان نمی دانند کدام الیاف عصب واگ این کار را انجام می دهد.
عصب واگ، از طولانی ترین اعصاب مغز و بخشی از سیستم عصبی غیرارادی است، در نتیجه امور ناخودآگاه بدن، مانند ثابت نگه داشتن ضربان قلب و هضم غذا را کنترل می کند.
در این تحقیق جدید، یک گروه از دانشمندان در موسسه تحقیقات پزشکی فاینستاین به همراه محققان سازمان بهداشت ساحل شمالی و مرکز پزشکی ست پوینت نقش تحریک عصب واگ در کاهش التهابات را بررسی کردند.
این محققان، عصب واگ دهانه رحم در موش های آزمایشگاهی را تحریک کردند و امیدوار بودند که این تحریک الکتریکی ضعیف، منجر به کاهش التهاب در بدن شود.
این گروه ابتدا کشف کرد که کدام الیاف عصب واگ بر اثر تحریک فعال می شوند و سپس نشان داد که تنها با یک تحریک الکتریکی ضعیف و در طول یک بازه کوتاه، تولید سیتوکین های التهاب آور ازجمله عوامل نکروز تومور آلفا (TNFα) کاهش می یابد.
دکتر کوین جی تریسی، مدیر موسسه فاینستاین می گوید: شناسایی نقش اعصاب در واکنش التهابی، درک ما را از رابطه بین سیستم عصبی مرکزی و عصب واگ تقویت می کند. علاوه بر این، اکنون می دانیم که تحریک عصب واگ به مدت نیمی از یک میلی ثانیه، برای مهار عامل نکروز تومور کافی است.
یاکوف لوین، محقق ارشد مرکز پزشکی ست پوینت نیز می گوید: استفاده از جریان الکتریکی ضعیف، قابلیت های مهمی مانند اثرات جانبی محدود دارد و موفقیت آمیز بود.
به گزارش ایرنا،این یافته ها نشان دهنده فواید استفاده از طب زیست الکترونیکی است که در آن پزشکی مولکولی با مهندسی زیستی ترکیب می شود و به عنوان یک درمان جدید برای بیماری های التهابی کاربرد دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه Bioelectronic Medicinejournal منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل