نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت تلسکوپ با کمک دوربین دیجیتالی

اگر تصور می کنید که دوربینی با یک حسگر تصویری 50 مگاپیکسلی خیلی قوی خواهد بود باید به شما بگوییم که در این مورد میزان پیشرفت فناوری در این رده به شدت اشتباه هستید. دانشمندان فعال در وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا در حال ساخت دوربین های 3.2 گیگاپیکسلی است که در نوع خود از پیشرفته ترین دوربین های جهان خواهد بود.

حال یک دوربین با این کیفیت بالا به چه کاری خواهد آمد؟ مسلما هیچ کس علاقه ای به استفاده از دوربین هایی از این دست برای برداشت عکس های خانوادگی نخواهد بود و این گونه فناوری ها جنبه های تحقیقاتی بزرگی خواهند داشت. به همین دلیل نیز قرار است تا از این دوربین برای علوم نجوم استفاده شود.

 این دوربین با توجه به داشتن ضریب تفکیک بسیار بالا در تصاویر خروجی خود می تواند تصاویری 40 برابر بزرگ تر از کره ماه را از آسمان دریافت کند. به این ترتیب باید گفت که این دوربین دیجیتالی می تواند قدرتمند تر از قوی ترین تلسکوپ های نوری دنیا عمل کند.

 البته لازم به ذکر است که هنوز زمان زیادی تا عملیاتی شدن این پروژه و عرضه محصول نهایی باقی مانده است. به همین دلیل نیز نباید به این زودی انتظار عرضه این دوربین را داشت زیرا محققان پروژه ساخت دوربین اظهار داشته اند که نتایج کار آنها تا سال 2019 آماده نخواهد شد.

شایان ذکر است که ساخت این دوربین می تواند آغاز یک راه برای ساخت نسل های جدیدی از دوربین های برداشت تصاویر از فضا باشد و انسان را به سوی شناخت بیشتر از ستارگان و سیاره هایی که پیش از این غیرقابل رویت بودند سوق بدهد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل