مصرف سالانه ۲۵ هزار تن سم در کشور

 محمدعلی باغستانی، در ششمین همایش بین المللی علوم علف‌های هرز ایران اظهار کرد: امسال دهمین سالگرد همایش علوم علف‌های هرز ایران است که در سال 1384 برای اولین بار برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه باید علف‌های هرز و گیاه پزشکی مورد توجه باشد، افزود: با اندیشمندان و محققانی که در ایران داریم پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم.

رییس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: کارهای که در این راستا دانشگاه‌ها، کشاورزان و دستگاه‌های اجرایی باید انجام دهند امنیت غذایی، تولید غذا به اندازه کافی، سلامت محصول و کیفیت و در دسترس بودن همه است.

باغستانی ادامه داد: طبق برنامه فاو در سال ۲۰۵۰ باید نیاز بیش از نیمی از جمعیت دنیا تامین شود که متاسفانه کشور ایران پیشرفتی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۴۰ میلیون نفر در در دنیا گرسنه هستند، که ۸۰۰ میلیون نفر در کشور‌های در حال توسعه از گرسنگی رنج می‌برند، تاکید کرد: در ایران ۲۵ درصد از ناامنی غذایی، ۲۰ درصد کمبود انرژی و بیش از ۵۰ درصد از کمبود ویتامین‌ها رنج می‌برند.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه توزیع غذا منابع غذایی افزایش داشته است اما در دسترس همه نبوده است، اظهارکرد: شیوع کمبود ویتامین‌ها در زنان باردار ۹۱ درصد و در نوجوانان بیش از ۷۶ درصد است.

باغستانی با بیان اینکه بیابان را مشکلی است که ایران را تهدید می‌کند تصریح کرد: به علت تغییر اقلیم آب و خاک را از دست می‌دهیم در حالیکه تغییر اقلیم در همه دنیا مشکلی به وجود نیاورده است.

خطر در کمین لیموترش و مرکبات ایرانی

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد نسل آفات در ایران و وابستگی به علف کش‌ها زیاد شده است افزود: در نتیجه مقاومت در گیاهان و بیماری‌ها شکسته شده و حشراتی که ناقل بیماری‌ها و حامل بیماری‌های ویروسی هستند در ایران زیاد می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه خطر در چند سال آینده لیموترش و مرکبات را در ایران تهدید می‌کند، ادامه داد: ۷۶ درصد مرگ و میر‌ها در دنیا به علت بیماری‌های غیر ویروسی و واگیردار است که ۲۸ میلیون نفر را تلف می‌کند.

وی تصریح کرد: سه چهارم بیماری‌های غیر واگیردار مانند؛ سرطان، دیابت، معده و قلبی و عروقی در کشورهای در حال توسعه وجود دارد که بالا‌ترین مرگ و میر را بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان در ایران دارد.

۲۰ عامل سرطانی در دنیا غذای ناسالم است

به گزارش ایسنا،رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ۲۰ عامل سرطانی در دنیا غذای ناسالم است، گفت: سرطان معده بدلیل استفاده بیش از حد از سمومی موجود مواد غذایی ایجاد می‌شود.

باغستانی ادامه داد: عامل بعدی مرگ و میر سوء تغذیه‌ها هستند که از سنین کودکی شروع می‌شوند و که این امر در کشور بالا است.

وضعیت نامطلوب مصرف میوه و سبزیجات در ایران

وی با اشاره به رژیم غذایی نمک اشاره کرد و افزود: به ازای هر انسان به طور متوسط ۳۲۰ گرم نمک در نان وجود دارد که در ایران نزدیک به ۵. ۵ تا ۶ گرم یعنی سه برابر نیاز بدن، مردم نمک مصرف می‌کنند.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با وجود کمبود ویتامین‌ها در بین مردم مصرف میوه و سبزیجات در ایران از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

ثبت ۱۹۰۶ آفت‌کش در کشور

باغستانی با اشاره به ثبت ۴۳ آفت‌کش و حشره‌کش در تیرماه امسال، یادآور شد: در ایران ۱۹۰۶ افت‌کش به ثبت رسیده که از تنوع زیاد برخوردار است.

وی اظهارکرد: قیمت پایین سم، کشاورزان را وادار به استفاده برای محصولات خود می‌کنند که در ایران سالانه ۲۵ هزار تن سم مصرف می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه چین و هندوستان وارد کننده اصلی سم در ایران هستند، گفت: مدیریت تلفیقی، مسئولیت‌پذیری زیست محیطی، معقولیت اجتماعی، حساسیت اکولوژیکی، پایداری اقتصادی، تولید ایمن و کیفیت غذا اساسی‌ترین کارهایی است که باید در ایران انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا