نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف راز حیات میکروبی در 100 میلیون سال پیش

دانشمندان انستیتو اقیانوس شناسی Woods Hole ماساچوست آمریکا، نمونه هایی از حیات میکروبی فسیل شده متعلق به 125 میلیون سال پیش را که پیشتر از زیر بستر آبهای ساحلی اسپانیا و پرتغال استخراج شده بود مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دادند.
نمونه های فسیلی به دست آمده متعلق به صخرهایی از لایه جبه زمین است که قدمت آنها به زمان شکل گیری اولیه اقیانوس اطلس مربوط می شود.
دانشمندان تا مدتها بر این تصور بودند که معجون آب اقیانوس و صخره های اعماق زمین، شرایط لازم برای رشد حیات در زمین را فراهم کرده بود.
اما نتایج مطالعه اخیر دانشمندان که در نشریه شرح دستاوردهای آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده پرده از واقعیت نهفته در پس واکنشهای شیمیایی برداشته که زمینه لازم برای حیات میکروبی را فراهم کرده بود.
بر اساس یافته جدید دانشمندان، در نتیجه عملکرد گسلی که موجب شکل گیری اقیانوس اطلس شد صخره های عمق زمین برای نخستین بار در معرض جریانات آبی قرار گرفته و به دنبال آن واکنشهای شیمیایی رخ داد که نتیجه نهایی آنها ورود انبوه مواد معدنی به آب اقیانوس بود.
آنچه که در ادامه این فرآیند روی داد شکلگیری معجونی از هیدروژن، متان، کربن حل شده و دریافت کننده های الکترونی بوده است که در کل بستر مناسب برای ادامه حیات میکروبی را فراهم می کرده است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل