نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از کمبود فضای فیزیکی تا نبود زیرساخت های مناسب در پارک های علم وفناوری

 درنشست روز سه شنبه 33 رییس پارک های علم وفناوری سراسر کشور با وزیرعلوم برخی از مشکلات این مراکز علمی و مسایل مرتبط با آن بیان شد.
دکتر حبیب رستمی رییس پارک علم و فناوری بوشهر گفت: این پارک در زمینه نفت و شیمی فعالیت دارد، متاسفانه علی رغم استقبال شرکت های خارجی برای حضور در پارک علم و فناوری این استان، به دلیل کمبود فضای فیزیکی تا کنون این امر میسر نشده است .
وی بیان کرد: چالش های پارک های علم و فناوری اکنون کمبود شدید فضای استقرار است.
وی، تخصیص اعتبارات ابلاغی وزارت علوم در سال بعد از ابلاغ، عدم بودجه برای خرید تجهیزات و نیز رفع مشکلات با وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص زمین به پارک ها را از دیگرمشکلات پارک ها برشمرد.
همچنین دکتر خالد سعیدی رییس پارک علم و فناوری کردستان گفت: متاسفانه در پارک ها نیروی پیمانی و رسمی نداریم و وضعیت استخدامی مشخصی وجود ندارد.
وی افزود: پارک ها باید در مراکز سیاستگذاری استان ها حق رای داشته باشند ، متاسفانه پارک های علم و فناوری درسیاستگذاری استان ها دیده نمی شوند، ایجاد حق برای روسای پارک های علم و فناوری باید دیده شود.
سعیدی اظهارکرد: یکی از راهکارها برای رفع این چالش، اعتبار بخشی به پارک های علم و فناوری از طریق شورای عالی تخقیقات و فناوری ( عتف) است.یکی نبودن حرف با عمل در دستگاه های رده های بالا در زمینه پارک های علم وفناوری، نبود هماهنگی و همسویی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک ها از دیگر مشکللات و چالش های مطرح شده از سوی روسای پارک های علم و فناوری است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: توجه جدی به پارک های علم و فناوری و داشتن متولی واحد برای توسعه فعالیت این پارک ها ضروری است.
در این نشست همچنین دکتر محمدعلی حسین پور فیضی گفت: تنها متولی واحد برای پارک های علم و فناوری باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد تا شاهد پایان یافتن تعارض ایجاد شده بین پارک های علم و فناوری با معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری باشیم .
وی بیان کرد:شعار ما 'می توانیم' را با پارک های علم و فناوری در کشور می توانیم محقق کنیم. 
وی یادآور شد:امروز پارک ها با مسایل جدید مواجه هستند، اما پارک ها می توانند در راستای فلسفه اصلی تشکیل پارک های علم و فناوری از دولت جدا شده و به دولت در زمینه توسعه و فناوری کمک کنند.
فیضی با اشاره به اینکه محصولات ساخته شده در پارک های علم و فناوری ایران از تکنولوژی خوبی برخوردار است، گفت:متاسفانه محصولات ساخته شده شرکت های فناور موجود در پارک ها خریداری نمی شود اما همین محصولات دارای خریدار خارجی از دیگر کشورها است.
به گزارش ایرنا، در پایان این نشست همچنین وزیرعلوم به برخی از سوالهای مطرح شده توسط روسای پارک های علم و فناوری در اظهاراتی پاسخ گفت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل