دیابتی ها مادام العمر داروی کاهنده چربی خون مصرف کنند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر حسین معین توکلی روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در همایش بیماران دیابتی اظهار کرد: بیماران دیابتی بالای ۴۰ سال باید مادام العمر داروی کاهنده چربی خون مصرف کنند چرا که در غیر این صورت ریسک سکته‌های های مغزی و قلبی در آنها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماران دیابتی  هستیم، تصریح کرد: تشخیص دیابت با قند خون بالا انجام می شود، اما دیابت مجموعه ای از مشکلات متابولیسمی در بدن هستند که اعصاب محیطی و عضلات بدن را درگیر میکند  بنابراین دیابت تنها شامل بالا بودن قند خون  نیست.

وی به علائم بیماری دیابت اشاره کرد و افزود:  هنگامیکه فردی دچار بیماری دیابت می‌شود مشکلات قبل از شروع علائم  و بالا رفتن عدد قند خون ، آغاز شده و دیابت صرفا تغییرات عدد ریاضی در قند خون نیست.

دکتر معین توکلی با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت در حال کاهش بوده، تصریح کرد: در بین نوجوانان شاهد بروز دیابت نوع دو هستیم.

وی دامه داد: بیشترین علت کوری بعد از تصادفات دیابت است همچنین  بیشتر مشکلات کلیوی ناشی از دیابت بوده و باید موضوع را جدی بگیریم.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: تشخیص و درمان به موقع دیابت بسیار مهم است و نباید فریب بی علامت بودن دیابت را بخوریم.

وی اضافه کرد: بیماران دیابتی باید در ساعت‌های مختلف روز میزان قند خون را بررسی کنند  و تنها زمانی که نااشتها هستند به گرفتن قند خون اکتفا نکنند.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی باید سالانه کلیه خود را بررسی کنند و سالانه آموزش تغذیه و رژیم غذایی را ببینند و رژیم غذایی خود را رعایت کنند و در کنار این امر همچنان  فشارخون و چربی خونشان ا بررسی و کنترل کنند.

وی گفت: کنترل فشار در بیماران دیابتی و غیر دیابتی، مسن و جوان باید کمتر از ۱۳ بر روی ۸ باشد در غیر این صورت فشار خون وی کنترل شده نیست.

دکتر معین توکلی گفت: بیماران مبتلا به دیابت نباید سیگار مصرف کنند چرا که مصرف سیگار با وجود رعایت و کنترل قند خون هیچ فایده ای ندارد.

وی به باور غلط مبنی بر ایجاد عادت در  صورت مصرف انسولین، اشاره کرد و گفت: فردی که بدنش دچار اختلال  شده، برای کنترل دیابت لازم به  استفاده از انسولین باشد، باید به پزشک معالج اعتماد کرده و به افراد غیر متخصص و اقوام و توصیه های غیر علمی آنها گوش ندهد.

وی با بیان اینکه داروی متفورمین خط اول درمان محسوب میشود، تصریح کرد:  داروی متفورمین هیچ عوارضی مبنی بر آسیب به چشم و کلیه نداشته و بلکه عدم کنترل قند خون موجب  ایجاد آسیب به کلیه و چشم می شود.

دکتر معین توکلی نسبت به کم و زیاد کردن خودسرانه دارو ها توسط بیماران دیابتی هشدار داد و گفت: بیماران دیابتی نباید خودسرانه دز دارو را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: بیماران دیابتی در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج  باید رژیم غذایی خود را رعایت کنند.

این فوق تخصص غدد به پیشگیری از دیابت اشاره کرد و افزود: دیابت نوع یک بیشتر در سنین پایین بروز میکند و تنها راه درمان آن استفاده از انسولین بوده و هیچ راهی برای پیشگیری ندارد، اما دیابت نوع دو  با پیاده روی و رعایت رژیم غذایی  قابل پیشگیری است. 

وی گفت: افرادی که در اقوام درجه یک خود بیماری دیابت دارند باید بیشتر از سایر افراد  رژیم غذایی خود را رعایت کنند  و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. 

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا