نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دیابتی ها مادام العمر داروی کاهنده چربی خون مصرف کنند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر حسین معین توکلی روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در همایش بیماران دیابتی اظهار کرد: بیماران دیابتی بالای ۴۰ سال باید مادام العمر داروی کاهنده چربی خون مصرف کنند چرا که در غیر این صورت ریسک سکته‌های های مغزی و قلبی در آنها افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به بیماران دیابتی  هستیم، تصریح کرد: تشخیص دیابت با قند خون بالا انجام می شود، اما دیابت مجموعه ای از مشکلات متابولیسمی در بدن هستند که اعصاب محیطی و عضلات بدن را درگیر میکند  بنابراین دیابت تنها شامل بالا بودن قند خون  نیست.

وی به علائم بیماری دیابت اشاره کرد و افزود:  هنگامیکه فردی دچار بیماری دیابت می‌شود مشکلات قبل از شروع علائم  و بالا رفتن عدد قند خون ، آغاز شده و دیابت صرفا تغییرات عدد ریاضی در قند خون نیست.

دکتر معین توکلی با بیان اینکه سن ابتلا به دیابت در حال کاهش بوده، تصریح کرد: در بین نوجوانان شاهد بروز دیابت نوع دو هستیم.

وی دامه داد: بیشترین علت کوری بعد از تصادفات دیابت است همچنین  بیشتر مشکلات کلیوی ناشی از دیابت بوده و باید موضوع را جدی بگیریم.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: تشخیص و درمان به موقع دیابت بسیار مهم است و نباید فریب بی علامت بودن دیابت را بخوریم.

وی اضافه کرد: بیماران دیابتی باید در ساعت‌های مختلف روز میزان قند خون را بررسی کنند  و تنها زمانی که نااشتها هستند به گرفتن قند خون اکتفا نکنند.

وی ادامه داد: بیماران دیابتی باید سالانه کلیه خود را بررسی کنند و سالانه آموزش تغذیه و رژیم غذایی را ببینند و رژیم غذایی خود را رعایت کنند و در کنار این امر همچنان  فشارخون و چربی خونشان ا بررسی و کنترل کنند.

وی گفت: کنترل فشار در بیماران دیابتی و غیر دیابتی، مسن و جوان باید کمتر از ۱۳ بر روی ۸ باشد در غیر این صورت فشار خون وی کنترل شده نیست.

دکتر معین توکلی گفت: بیماران مبتلا به دیابت نباید سیگار مصرف کنند چرا که مصرف سیگار با وجود رعایت و کنترل قند خون هیچ فایده ای ندارد.

وی به باور غلط مبنی بر ایجاد عادت در  صورت مصرف انسولین، اشاره کرد و گفت: فردی که بدنش دچار اختلال  شده، برای کنترل دیابت لازم به  استفاده از انسولین باشد، باید به پزشک معالج اعتماد کرده و به افراد غیر متخصص و اقوام و توصیه های غیر علمی آنها گوش ندهد.

وی با بیان اینکه داروی متفورمین خط اول درمان محسوب میشود، تصریح کرد:  داروی متفورمین هیچ عوارضی مبنی بر آسیب به چشم و کلیه نداشته و بلکه عدم کنترل قند خون موجب  ایجاد آسیب به کلیه و چشم می شود.

دکتر معین توکلی نسبت به کم و زیاد کردن خودسرانه دارو ها توسط بیماران دیابتی هشدار داد و گفت: بیماران دیابتی نباید خودسرانه دز دارو را تغییر دهند.

وی تاکید کرد: بیماران دیابتی در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج  باید رژیم غذایی خود را رعایت کنند.

این فوق تخصص غدد به پیشگیری از دیابت اشاره کرد و افزود: دیابت نوع یک بیشتر در سنین پایین بروز میکند و تنها راه درمان آن استفاده از انسولین بوده و هیچ راهی برای پیشگیری ندارد، اما دیابت نوع دو  با پیاده روی و رعایت رژیم غذایی  قابل پیشگیری است. 

وی گفت: افرادی که در اقوام درجه یک خود بیماری دیابت دارند باید بیشتر از سایر افراد  رژیم غذایی خود را رعایت کنند  و پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند. 

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل