نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایگزینی کامل زانو در بیماران زیر 21 سال

به گزارش سیناپرس همدان، به گفته دکتر سینتیا آ. کاهلنبرگ، MPH، جراح ارتوپد در HSS و یکی از نویسندگان این مطالعه، آرتروپلاستی کامل زانو به ندرت در بیماران زیر 21 سال انجام می شود، اما ممکن است در این جمعیت به دلیل شرایطی مانند آرتریت التهابی یا آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانی (JIA)، تومورهای بدخیم یا غیر بدخیم یا تروما انجام شود.

با این حال، تعداد بیماران زیر 21 سال تحت آرتروپلاستی کامل زانو در ایالات متحده نامعلوم است. در یکی از بزرگترین مطالعات ایالات متحده در مورد ثبت آرتروپلاستی سازمانی، تنها 19 مورد آرتروپلاستی کامل زانو در بیماران زیر 21 سال از حدود 30000 آرتروپلاستی کامل زانو اولیه در طول 34 سال انجام شد که اکثریت آنها برای JIA بودند.

محققان  پایگاه داده‌های بستری کودکان (KID)، یک نمونه وزنی ملی از تمام پذیرش‌های بیمارستان بستری بیماران زیر 21 سال در تقریباً 4200 بیمارستان در 46 ایالت را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان از طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها، نسخه نهم (ICD-9) و کدهای ICD-10 برای شناسایی بیماران تحت آرتروپلاستی کامل زانو  از سال 2000 تا 2016 و تعیین تشخیص اولیه بهره بردند. آمار توصیفی مانند میانگین و درصد، همراه با فواصل اطمینان 95٪ آنها (95٪ CI)، با استفاده از وزن نمونه مناسب که توسط آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی برای استفاده با مجموعه داده KID توصیه شده است، محاسبه شد.

تعداد کل وزنی آرتروپلاستی کامل زانوی انجام شده در بیماران کمتر از 21 سال از 2000 تا 2016، 1331 بود. تعداد TKAs انجام شده در سال در این گروه سنی نسبتا ثابت باقی مانده است.

میانگین سنی بیماران تحت TKA 14.8 سال (95% فاصله اطمینان (CI) 14.4-15.2) بود. 48.8 درصد از گروه زن بودند. در میان بیماران تومور، نسبت بالاتری به عنوان نژاد اسپانیایی (22.1٪) یا نژادهای دیگر (12.6٪) در مقایسه با گروه غیر توموری شناسایی شد. 70.3٪ از TKAs برای تشخیص اولیه تومور انجام شد. و تعداد TKAs برای تومورهای بدخیم کمی در طول دوره مطالعه افزایش یافته است.

در مقابل، استفاده از آرتروپلاستی کامل زانو برای آرتریت التهابی / JIA بیش از 70٪ در طول دوره مطالعه کاهش یافت که احتمالاً به دلیل بهبود در مدیریت پزشکی بیماران آرتریت التهابی / JIA است. اکثرا آرتروپلاستی کامل زانو در بیمارستان‌های آموزشی شهری و در امکاناتی با اندازه تخت بزرگ انجام می‌شوند که احتمالاً پیچیدگی و نادر بودن این روش‌ها را نشان می‌دهد.

دکتر کالنبرگ گفت: این یکی از اولین مطالعاتی بود که نگاهی عمیق به آرتروپلاستی کامل زانو در این جمعیت بسیار جوان داشت. مطالعه ما توانست تایید کند که تومورها شایع ترین دلیل برای آرتروپلاستی زانو در این جمعیت هستند.

دکتر بلا مهتا، MBBS، روماتولوژیست در HSS و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نکته به‌عنوان روماتولوژیست این است که ما در درمان این بیماران کار خوبی انجام می‌دهیم و در طول سال‌ها درمان‌های آرتریت التهابی واقعاً در این جمعیت جوان به خوبی کار می‌کنند.

منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل