آنتی بیوتیک ها درمان کننده آنفلوآنزا نیستند

دکتر فاطمه ترکمان اسدی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد : بیماری آنفلوانزا بیماری ویروسی است و به هیچ عنوان درمان آن با پنی سیلین، آزیترومایسین و کورتون محقق نمی‌شود.  
وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزا در هفته‌ها و روزهای اخیر اظهار کرد: فصل پاییز با شیوع بیماری‌های تنفسی همراه است که امسال شیوع بیماری آنفلوانزا زودتر از سال‌های قبل رخ داد و شیوع بیشتری داشت بر این اساس لازم است مردم راهکار مراقبت و پیشگیری را بیشتر در دستور کار داشته باشند.
ترکمان اسدی با بیان اینکه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، با زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شیوع آنفلوانزا و دیگر عفونت‌های تنفسی بسیار کمتر شده بود، عنوان کرد: کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد امسال با گسترش و افزایش شیوع آنفلوانزا و عفونت‌های دیگر تنفسی (مثل سرماخوردگی‌های فصلی) مواجه شدیم که در بین آنها، ابتلا آنفولانزای گروه A از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: آنفولانزا دارای گونه‌های مختلفی است که گروه B  و C نگرانی چندانی ندارد و مشابه سرماخوردگی فصلی است، اما مهمترین راه انتقال همه عفونت‌های تنفسی، انتقال از طریق فرد آلوده است که شایع‌ترین راه انتقال از از طریق سرفه یا عطسه افراد مبتلا و ترشحات تنفسی آنها ست.

وی همچنین به علائم بیماری آنفلوانزا اشاره و بیان کرد: علائم آنفلوانزا، سرماخوردگی و کرونا علایم مشابهی دارند اما یکی از تفاوت‌های علائم تشخیصی آن است که آنفلوانزا شیوع ناگهانی دارد و بدن درد و تب بالا در بیمار آنفلوانزایی شیوع بیشتری دارد اما آبریزش بینی و گلو کمتر دیده می شود در حالیکه  بیمار کرونایی ممکن است اختلال بویایی را تجربه کند که در بیمار آنفلوانزایی این علامت مشهود نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: درمراحل اولیه بیماری درمان علامتی مثل مصرف مایعات گرم، غرغره کردن آب نمک، کفایت می کند اما اگر علائم ادامه‌دار باشد مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان تخصصی لازم است به ویژه اگر فرد در گروه بیماری‌های خاص مثل مادران باردار، بیماران سرطانی و … باشد.

دکتر ترکمان اسدی با اشاره به اینکه علائم اختصاری آنفلوانزا ممکن است در همه بیماران دیده نشود حتی ابتلا بدون علامت هم رخ دهد، گفت: قرص مکیدنی آلتادین و مسکن ها برای گلو درد و سیتریزین برای آبریزش بینی در مراحل اولیه بروز علائم قابل استفاده هستند اما آنفلوانزا نمی‌تواند مدت طولانی ادامه داشته باشد چون یا به سمت بهبودی رفته و یا علائم پسا آنفلوانزا ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه در پسا آنفلوانزای کودکان ممکن است عفونت‌های سینوسی یا گوشی  ایجاد شود، بیان کرد: در صورت تداوم علائم دیگر باید مد نظر قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ممکن است حساسیت‌هایی در پسا آنفلوانزا در افراد ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در درمان بیماری‌های تنفسی ویروسی از جمله آنفلوآنزا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و طی بازه 4 تا 5 روزه آرام آرام بیماری فرد رو به بهبود می‌رود، اکیدا نباید هیچ دارویی به ویژه آنتی بیوتیک ها و کورتون ها نظیر دگزامتازون خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود چرا که درمان نا به جا تکثیر ویروس و شرایط انتشار را تشدید می‌کند.

وی گفت: تغییر تارهای صوتی و تن صدا در مبتلایان به کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی اتفاق می‌افتد و بخور سرد راهکار درمانی آن است و نگران کننده نیست  و ذکر این نکته نیز درخور توجه است که همواره پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در محیط سربسته راهکار مؤثرتری برای مقابله با این بیماری است.

‏دکتر ترکمان اسدی با تاکید بر دریافت واکسن آنفلوآنزا به ویژه در گروه های پر خطر و حساس تاکید کرد و افزود: این‌ گروه ها شامل افرادی مسن، افراد دارای بیماری های زمینه های نظیر دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و همچنین بیماران سرطانی و مبتلایان HIV هستند.

‏وی گفت: از مهمترین گروه های مهم برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مادران باردار هستند که توصیه می شود این افراد در اولین فرصت نسبت به دریافت واکسن آنفلوآنزا خود اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا