نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی مولکولی که به درمان پارکینسون کمک می کند

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان دریافتند که آدنوزین در نوعی فعل و انفعال با دوپامین در مغز عمل می کند. این کشف در مجله Nature منتشر شد.
نویسنده ارشد دکتر Haining Zhong، دانشمند مؤسسه OHSU Volum می گوید: دو مدار عصبی وجود دارد: یکی که به پتانسیل عمل کمک می کند و دیگری که مانع از عمل می شود. دوپامین مدار اول را تقویت می کند تا حرکت را فعال کند و آدنوزین ترمزی است که مدار دوم را تقویت می کند و تعادل را به سیستم می آورد.
این کشف می‌تواند فوراً راه‌های جدیدی برای تولید دارو برای درمان علائم بیماری پارکینسون، یک اختلال حرکتی که در آن از دست دادن سلول‌های تولیدکننده دوپامین به‌طور گسترده‌ای به عنوان علت مطرح شده است، نشان دهد.
دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که دوپامین تحت‌تاثیر دینامیک مخالف سیگنال‌های عصبی در جسم مخطط است، ناحیه‌ای مهم از مغز که حرکت همراه با پاداش، انگیزه و یادگیری را واسطه گری می‌کند. جسم مخطط همچنین ناحیه اولیه مغزی است که در بیماری پارکینسون با از دست دادن سلول های تولید کننده دوپامین تحت تأثیر قرار می گیرد.
دکتر تیانی مائو، دانشمند دانشگاه وولوم می گوید: مردم برای مدت طولانی مشکوک بودند که باید این سیستم فشار کش وجود داشته باشد.
در مطالعه جدید، محققان برای اولین بار به وضوح و به طور قطعی آدنوزین را به عنوان انتقال دهنده عصبی که به معنای مخالف با دوپامین عمل می کند، نشان دادند. در این مطالعه که شامل موش‌ها می‌شد، از کاوشگرهای پروتئینی مهندسی ژنتیک جدید که اخیراً در آزمایشگاه‌های ژونگ و مائو ساخته شده‌اند، استفاده شد. نمونه ای از آن فناوری ماه گذشته در مطالعه ای که در مجله Nature Methods منتشر شد برجسته شد.
قابل ذکر است، آدنوزین همچنین به عنوان گیرنده ای که کافئین روی آن اثر می کند، شناخته شده است. مائو می گوید: قهوه از طریق همان گیرنده ها در مغز ما عمل می کند. نوشیدن قهوه ترمز اعمال شده توسط آدنوزین را بالا می برد.
این مقاله در ژورنال Nature منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل