نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سطوح پایین آلودگی هوا کشنده تر از آنچه قبلا تصور می شد

به گزارش سیناپرس همدان، مطالعه اخیر شامل محققان مک گیل اکنون نشان می دهد که تعداد سالانه مرگ و میر جهانی در اثر PM2.5 در فضای باز ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد باشد. به این دلیل که محققان دریافتند که خطر مرگ و میر حتی در سطوح بسیار پایین PM2.5 در فضای باز افزایش می‌یابد، یعنی همان سطوحی که قبلاً به عنوان بالقوه کشنده شناخته نشده بودند. این سموم میکروسکوپی باعث ایجاد طیفی از بیماری ها و سرطان های قلبی عروقی و تنفسی می شوند.

اسکات ویچنتال، دانشیار دپارتمان اپیدمیولوژی، آمار زیستی و بهداشت شغلی در دانشگاه مک گیل و نویسنده اصلی مقاله اخیر در Science Advances گفت: ما دریافتیم که PM2.5 در فضای باز ممکن است مسئول حدود 1.5 میلیون مرگ و میر اضافی در سراسر جهان در هر سال باشد، زیرا اثرات آن در غلظت های بسیار پایین که قبلاً مورد توجه قرار نمی گرفت بروز می کند.

داده های کانادا درک جهانی از اثرات آلودگی فضای باز را ارتقا می دهد

محققان با ترکیب داده های سلامت و مرگ و میر هفت میلیون کانادایی که در یک دوره بیست و پنج ساله با اطلاعاتی در مورد سطوح غلظت PM2.5 در فضای باز در سراسر کشور جمع آوری شده بودند، به این نتیجه رسیدند. کانادا کشوری با سطوح پایین PM2.5 در فضای باز است که آن را به مکانی عالی برای مطالعه اثرات سلامتی در غلظت های پایین تبدیل می کند. سپس دانش به‌دست‌آمده در کانادا برای به‌روزرسانی انتهای پایین‌تر مقیاس، که برای توصیف چگونگی تغییر خطر مرگ و میر با سطوح PM2.5 در فضای باز استفاده می‌شود، استفاده شد. نتیجه؟ درک بهتری از تأثیر آلودگی هوا بر سلامت در مقیاس جهانی.
WHO اخیراً دستورالعمل‌های بلندپروازانه جدیدی را برای میانگین سالانه آلودگی هوا ذرات ریز در فضای باز تنظیم کرده است و توصیه‌های قبلی خود را از غلظت 10 به غلظت 5 میکروگرم (ug) در متر مکعب به نصف کاهش می‌دهد. استاندارد فعلی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، 12 (ug) در هر متر مکعب در حال حاضر بیش از دو برابر مقدار توصیه شده توسط WHO است.

ویچنتال می‌افزاید: یکی از نکات مهم این است که مزایای سلامت جهانی ناشی از رعایت دستورالعمل جدید WHO احتمالاً بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد. گام‌های بعدی این است که تمرکز فقط بر جرم ذرات را متوقف کنیم و شروع به بررسی دقیق‌تر ترکیب ذرات کنیم، زیرا برخی از ذرات احتمالاً مضرتر از سایرین هستند. اگر بتوانیم درک بهتری از این موضوع به دست آوریم، ممکن است به ما امکان دهد در طراحی مداخلات نظارتی برای بهبود سلامت جمعیت کارآمدتر باشیم.

این مقاله با عنوان "چقدر می توانید پایین بروید؟ آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر در سطوح بسیار پایین تاثیر می گذارد" توسط اسکات ویچنتال و همکاران در Science Advances منتشر شد.

منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل