مواد غذایی فوق فرآوری شده با مرگ و میر زودرس مرتبط است

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه جدید در مجله آمریکایی طب پیشگیری نشان داده است که افزایش مصرف این غذاها با بیش از 10 درصد از مرگ‌های زودرس و قابل پیشگیری در برزیل در سال 2019 مرتبط است. اگرچه برزیلی ها نسبت به کشورهایی که درآمد بالایی دارند، بسیار کمتر از این محصولات مصرف می کنند.

محقق اصلی Eduardo A.F. Nilson، ScD، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژیک در تغذیه و سلامت، دانشگاه سائوپائولو، و بنیاد اسوالدو کروز، برزیل، توضیح داد: مطالعات مدل سازی قبلی بار سلامتی و اقتصادی مواد مهم مانند سدیم، شکر و چربی های ترانس و غذاها یا نوشیدنی های خاص مانند نوشیدنی های شیرین شده با شکر را تخمین زده اند. با توجه به دانش ما، هیچ مطالعه ای تا به امروز تاثیر بالقوه UPF ها را بر مرگ های زودرس تخمین زده است. دانستن مرگ های ناشی از مصرف این غذاها و مدل سازی اینکه چگونه تغییرات در الگوهای غذایی می تواند از سیاست های غذایی موثرتر حمایت کند، ممکن است از بیماری ها و مرگ های زودرس جلوگیری کند.

دکتر نیلسون و همکارانش داده‌های حاصل از بررسی‌های رژیم غذایی نماینده ملی را برای تخمین دریافت پایه UPF بر اساس جنسیت و گروه سنی مدل‌سازی کردند. تجزیه و تحلیل های آماری برای تخمین نسبت کل مرگ و میرها که به مصرف UPF ها نسبت داده می شود و تأثیر کاهش مصرف UPF ها به میزان 10، 20 درصد و 50 درصد در آن گروه های سنی، با استفاده از داده های سال 2019 استفاده شد.

در تمام گروه‌های سنی و اقشار جنسی، مصرف UPFها بین 13 تا 21 درصد کل غذای مصرفی در برزیل در طول دوره مورد مطالعه متغیر بود. در مجموع 541260 بزرگسال 30 تا 69 ساله در سال 2019 جان خود را از دست دادند که از این تعداد 261061 نفر به دلیل بیماری های قابل پیشگیری و غیرواگیر بودند. این مدل نشان داد که تقریباً 57000 مرگ در آن سال را می‌توان به مصرف UPF نسبت داد که مربوط به 10.5 درصد از کل مرگ‌های زودرس و 21.8 درصد از کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری در بزرگسالان 30 تا 69 ساله است.

محققان پیشنهاد کردند که در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا، که UPF ها بیش از نیمی از کل کالری دریافتی را تشکیل می دهند، تأثیر تخمین زده شده حتی بیشتر خواهد بود.

دکتر نیلسون خاطرنشان کرد که UPF ها به طور پیوسته جایگزین مصرف غذاهای کامل سنتی، مانند برنج و لوبیا، در طول زمان در برزیل شده اند. کاهش مصرف UPFها و ترویج انتخاب‌های غذایی سالم‌تر ممکن است به مداخلات متعدد و اقدامات بهداشت عمومی مانند سیاست‌های مالی و نظارتی، تغییر محیط‌های غذایی، تقویت اجرای دستورالعمل‌های رژیم غذایی مبتنی بر غذا، و بهبود دانش، نگرش و رفتار مصرف‌کننده نیاز داشته باشد.

کاهش مصرف UPF ها به میزان 10 تا 50 درصد می تواند به طور بالقوه از حدود 5900 تا 29300 مرگ زودرس در برزیل در هر سال جلوگیری کند.

دکتر نیلسون گفت: مصرف UPF با پیامدهای بسیاری از بیماری‌ها مانند چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، برخی سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها مرتبط است و عامل مهمی برای مرگ‌های قابل پیشگیری و زودرس در میان بزرگسالان برزیلی است. حتی کاهش مصرف UPFها به میزان یک دهه قبل، مرگ‌های زودرس مرتبط را تا 21 درصد کاهش می‌دهد. سیاست هایی که مصرف UPF ها را کاهش می دهد، به اقدام فوریت نیازمند است.

داشتن ابزاری برای تخمین مرگ و میر ناشی از مصرف UPF ها می تواند به کشورها کمک کند تا بار تغییرات رژیم غذایی مربوط به فرآوری صنعتی مواد غذایی را تخمین بزنند و گزینه های سیاست غذایی موثرتری را برای ترویج محیط های غذایی سالم تر طراحی کنند.
نمونه هایی از UPF ها سوپ های از پیش بسته بندی شده، سس ها، پیتزای منجمد، غذاهای آماده، هات داگ، سوسیس، نوشابه، بستنی و کلوچه ها، کیک ها، آب نبات ها و دونات های خریداری شده از فروشگاه هستند.

این مطالعه در American Journal of Preventive Medicine منتشر شد.
منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا