نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا فلوراید برای دندان ها مفید است؟

به گزارش سیناپرس همدان، یک محقق دانشگاه واشنگتن می گوید: سازمان های برجسته از جمله سازمان بهداشت جهانی و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) عدم مصرف رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند، رد کرده و به نفع توصیه رژیم های غذایی پر کربوهیدرات که بر پایه فلوراید و غنی سازی مواد غذایی برای کاهش آسیب های دندانی و کاستی های تغذیه ای متکی هستند، را رد کرده است.
در مقاله‌ای که اخیراً در مجله MDPI's Nutrients منتشر شده است، دکتر فیلیپ هوجوئل از دانشکده دندانپزشکی UW می‌گوید که نه تنها این سازمان‌ها، بلکه سایر انجمن‌های حرفه‌ای و بهداشتی بزرگ، مواضع قبلی را معکوس کردند و در طول دهه‌ها در قرن گذشته شروع به توصیه رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات بالا کردند. او به طور خاص به انجمن قلب آمریکا، انجمن دیابت آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) اشاره می کند.
او می‌گوید این گروه‌ها شواهد علمی را که ادعای آنها را تضعیف می‌کرد نادیده گرفتند و این در صورتی است که تنها اثر نامطلوب رژیم غذایی پر کربوهیدرات بر سلامتی، حفره‌های دندانی است. سپس سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی و USDA افزایش استفاده از فلوراید را برای مبارزه با خطر پوسیدگی دندان توصیه کردند.
دکتر هوجوئل می‌گوید در این بین، برخی از دانشمندان شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه کردند، مبنی بر اینکه رژیم‌های کم کربوهیدرات حداقل به اندازه رژیم‌های پر کربوهیدرات برای سلامتی مفید هستند. او می‌گوید رژیم‌های کم کربوهیدرات به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کنند و فلوراید را، که هیچ فواید ملموسی برای سلامتی به جز پیشگیری از پوسیدگی ندارد، تا حد زیادی غیر ضروری می‌سازند.
مطالعه دکتر هوجوئل این پیشرفت به سمت دستورالعمل‌های غذایی حاوی فلوراید با کربوهیدرات بالا در اواسط قرن بیستم، زمانی که رهبرانی مانند Emory W. Morris، دندانپزشک و رئیس بنیاد Kellogg، حامی یک تولیدکننده غلات، تبدیل کردند، را نشان می‌دهد.
موریس پیشنهاد کرد که مسئله پوسیدگی دندان به جای پایبندی به توصیه های موجود در مورد رژیم کم کربوهیدرات، با فلوراید حل شود. او در این تصمیم تضاد منافع داشت، زیرا غلات دارای کربوهیدرات هستند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهند.
دکتر هوجوئل می‌گوید: علاوه بر این، برای ارائه توصیه‌های خود، شورای ADA مجبور شد موضع خود را در مورد چندین نکته کلیدی تغییر دهد: 
•    ایمن بودن فلوراید استفاده شده به صورت موضعی
•    نقش کمبود مواد مغذی مورد نیاز در سلامت استخوان به عنوان یک علت پوسیدگی دندان، از "واقعیت ثابت" به یک رد صریح تغییر یافته است.
•    نیاز به آموزش به بیماران مراجعه کننده به دندانپزشکی که کاهش دریافت کربوهیدرات ضروری است، تغییر به توصیه یک رژیم غذایی معادل، که به طور فزاینده ای با دستورالعمل های تغذیه با کربوهیدرات بالا مرتبط شد.
مطالعه دکتر هوجوئل همچنین، منافع خصوصی مربوط به زمانی را که ADA اولین گام‌های مهم را در جهت تأیید دستورالعمل‌های تغذیه‌ای با کربوهیدرات بالا با فلوراید که بیشتر آن‌ها برای دهه‌ها حفظ شده‌اند، برداشت را بررسی می‌کند.
این گزارش در ژورنال Nutrients منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل