نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نیاز سالمندان از مراقبت تا تفریح

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، یکی از کارشناسان حوزه سالمندی معاونت بهداشتی از شناسایی سالمندان تمامی مناطق شهری و روستایی در همدان خبر داد و گفت: تمامی سالمندان شناسایی شده خدمات پزشکی رایگان دریافت می کنند که طبق آمار موجود 12 درصد جمعیت شهری و روستایی سالمند هستند که مراقبین سلامت خدمات پزشکی به آنها ارائه می دهند.
دکتر منصوره سادات رضوانیان با بیان اینکه مراقبین سلامت نسبت به مباحث فشارخون، قند خون ، پیشگیری از سکته های مغزی و قلبی عروقی بسیار حساسیت نشان می دهند و سالمندان را مورد معاینه و چکآب قرار می دهند و به این ترتیب بسته به نتایج آزمایشات و ارزیابی ها سالمندان به مراکز تخصصی و پزشکان متخصص ارجاع داده می شوند.

افسردگی از موضوعات مهم دوران سالمندی است

وی افزود: در حوزه بررسی افسردگی در سالمندان نیز مراقبین سلامت این موضوع را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت نیاز به متخصصین این حوزه ارجاع داده می شوند چرا که یکی از موضوعات مهم دوران سالمندی ، افسردگی است و این قشر با کارهای روتین در طول روز مواجه هستند.
این کارشناس حوزه سالمندی تصریح کرد: کارشناسان تغذیه نیز بحث تغذیه سالمندان را مورد ارزیابی و معاینه قرار می دهند و در صورت نیاز به متخصصین تغذیه ارجاع می دهند و اگر در وضعیت مطلوبی باشند آنها را برای ادامه روند سلامت تغذیه راهنمایی می کنند.
دکتر رضوانیان با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات در حوزه سالمندی است، تصریح کرد: قد و وزن سالمندان نیز مورد سنجش قرار می گیرد و در صورت نیاز به آنها رژیم غذایی های مطلوب پیشنهاد می شود.
وی ادامه داد: سقوط و عدم تعادل در دوران سالمندی دیده می شود که مراقبین سلامت نیز سالمندن را از این نظر مورد ارزیابی قرار می دهند و تمرینات ورزشی به ویژه ورزش های هوازی به آنها آموزش داده میشود که در طول روز ورزش های مورد نظر را انجام دهند.
وی با بیان اینکه سالمندان ممکن است برای کاهش وزن یا ترک سیگار در صورت سیگاری بودن نیازمند راهنمایی باشند، تاکید کرد: تمامی موارد و روش های مناسب برای کاهش وزن و ترک سیگار نیز به آنها آموزش داده می شود.
دکتر رضوانیان با بیان اینکه سالمندان از نظر سرطان پستان، روده بزرگ (کولون و رکتوم) مورد ارزیابی قرار می گیرند، گفت: سنین بین 50 تا 70 سال نیز از نظر این بیماری ها باید مورد غربالگری قرار گیرند که این امر نیز توسط مراقبین سلامت انجام می شود.
وی به اجرای طرح مکمل یاری اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح به صورت رایگان و برای سه ماه ویتامین d3 به سالمندان داده می شود که هر سالمند متناسب با وضعیت جسمانی خود این ویتامین را دریافت می کند.
دکتر رضوانیان به واکسیناسیون سالمندان علیه کرونا اشاره کرد و گفت:  واکسیناسیون سالمندان به طور مرتب انجام شده و دریافت دُز چهارم نیز اجرا شده است.

چاقی و اضافه وزن از معضلات جامعه امروز است

وی به تغییر سبک زندگی در عصر حاضر اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییر شیوه زندگی ها نه تنها سالمندان بلکه سایر اقشار جامعه از نوجوان تا جوان و میانسال نیازمند دریافت رژیم غذای مناسب هستیم چرا که به علت شیوه های زندگی جدید میزان تحرک کم شده و چاقی و اضافه وزن نیز از معضلات جامعه امروز است که به دنبال آن ممکن است فرد به دیابت و فشار خون مبتلا شود و این موضوع در بلند مدت بروز می کند و خودش را در جامعه نشان می دهد.

با برنامه ریزی مناسب احساس افسردگی و بی انگیزگی را از سالمندان دور کنیم

وی با بیان اینکه سالمندان دوران درخشش خود را از دست می دهند و به دوره سالمندی می رسد، تصریح کرد: سالمندان در دوران سالمندی با سبک زندگی تکراری مواجه می شوند که با برنامه ریزی های مناسب می توان احساس بی انگیزگی و افسردگی را از آنها دور کرد.
دکتر رضوانیان با بیان اینکه در دوران سالمندی یکی از همسران از دنیا می رود دیگری تنها می ماند و می توان با برگزاری برنامه های ویژه سالمندان و برگزاری دور همی ها ویژه سالمندان از حس تنهایی آنها کاست چرا که سالمندان می توانند با هم سن و سالان خود همچنان در ارتباط باشند و از خانه ماندن و تنها بودن که ادامه آن افسردگی خواهد بود ، جلوگیری شود.

استان همدان چهارمین استان پیر کشور

دبیر شورای سالمندی استان همدان نیزر در این نشست  با بیان اینکه سن بالای 60 سال را سالمند، 70 تا 80 سال را سالخوره و سن 80 سال به بالا را کهن سال می نامند، تصریح کرد: طبق آرین سرشماری کشور نیز استان همدان چهارمین استان پیر در کشور است و با توجه به رشد جمعیت حاکم بر جامعه نیز با فرض اینکه رشد جمعیت ثابت باقی بماند ما در 20 سال آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود به گونه ای که از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود ، بنابراین اگر سیاست های جمعیتی اصلاح نشود و زاد و ولد افزایش پیدا نکند با بحران در حوزه های مختلف مواجه می شویم.

مهاجرت عوامل تشدید کننده سالمندی در همدان

عبدالحسین نوری افزود: یکی از عوامل تشدید کننده تعداد سالمندان مهاجر فرصت بودن همدان است به گونه ای که افراد توانمند و جوان از استان همدان خارج می شوند و در بحث سالمندی نیز مهاجر پذیر هستیم و این موضوع بحث سالمند بودن استان همدن را تشدید می کند.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی از دو دیدگاه در حوزه سالمندی فعالیت می کند یکی از مقیاس کلان ودیگری در مقیاس تخصصی که شورای سالمندی تشکیل شده است و موضوع سالمندی به این ترتیب مورد توجه قرار گرفته که باید از اولویت های استان همدان باشد چرا که ما جزو استان های پیر کشور محسوب می شویم.
دبیر شورای سالمندی استان همدان نیز گفت: در شورای سالمندی رفاه سالمندان  و پیشگیری از بروز مشکلات در حوزه های مختلف برای سالمندان مطرح می شود که دستگاه های مختلف در این شورا حضور داشته و  مجموعه علوم پزشکی نیز در این راستا قبل از هر گونه الزام به صورت دغدغه مند وارد کار شده اند و به سالمندان خدمات ارائه می دهند.
نوری تصریح کرد: در این شورا کمیته های تخصصی  به فراخور شرح وظایف هر دستگاه تشکیل می شود و مصوباتی  هر کمیته به همراه دارد که در نهایت تکالیفی برای دستگاه ها و متناسب با بودجه و بضاعتشان تعیین می شود.
وی با بیان اینکه موضوع سالمندی بحثی فراسازمانی است، تصریح کرد: تمامی دستگاه ها و دست اندر کاران و دغدغه مندان  و رسانه ها می توانند وارد موضوع سالمندی شوند و آن را در اولویت  برنامه ها قرار دهند.

مرکز روزانه سالمندان همدان 180 نفر عضو دارد

دبیر شورای سالمندی همدان  به وجود مراکز روزانه سالمندان اشاره کرد و گفت: این مراکز ویژه سالمندان بوده که تعدادی از سالمندان را تحت پوشش قرار می دهند و در واقع مکانی به عنوان پاتوق است که سالمندان دور هم جمع می شوند همچنین در این مرکز خدمات بهداشتی، درمانی، توانبخشی، آموزشی و خدمات رفاهی ارائه می شود و به این ترتیب سالمندان در این مراکز خدمات حمایتی دریافت می کنند که در حال حاضر در همدان دو مرکز وجود دارد که در مجموع 180 نفر عضو دارد که از ساعت 8 صبح تا 14 در این مراکز خدمات ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان تحت پوشش بهزیستی در استان همدان داریم که این مراکز به صورت آسایشگاهی بوده و از سالمندان به صورت شبانه روزی نگهداری می شود.

خانه حمایتی سالمندان در همدان برپاست

نوری گفت: مراکزی تحت عنوان خانه حمایتی ویژه سالمندان راه اندازی شده که در حال حاضر دو خانه حمایتی در همدان وجود دارد یکی در منطقه شهرک الوندو دیگری در شهرک مدنی است که ظرفیت آنها 10 نفر بوده و سالمندان سرپا در این مراکز حمایتی حضور دارند و برنامه های سفر، دور همی و سایر موارد برای آنها برگزار می شود و در واقع جمعی از سالمندان در این خانه ها یک خانواده را تشکیل می دهند، همچنین با توجه به استقبال از این طرح در صورت نیاز مجوزهای بیشتری در صورت درخواست صادر خواهد شد.
وی به مراکز ویزیت در منزل تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و گفت: این مراکز به سالمندان در منازل خدمات ارائه می دهند و سالمندان را مورد معاینه قرار می دهند.
نوری با بیان اینکه در گذشته نسبت به تشکیل شورای سالمندی مقاومت می شد، تصریح کرد: موضوع سالمندی جزو الویت ها نبوده اما این در حالیست که موضوع سالمندی جامعه در صورت نپرداختن و سبک شمردن مشکلات بزرگی را در آینده ایجاد می کند.

سالمندان از خدمات  بهزیستی اطلاع ندارند

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از سالمندان از خدمات مجموعه بهزیستی به سالمندان  در جریان نیستند، گفت: در حال حاضر 20 درصد سالمندان جامعه تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و نزدیک به 80 درصد هیچ گونه اطلاعاتی در مورد خدمات به جامعه سالمندان ندارند.
دبیر شورای سالمندی استان همدان  به شیوع کرونا طی دو سال و نیم گذشته اشاره  و اضافه کرد: شورای سالمندی در استان بعد از چندین سال پیگیری تشکیل شد و کمیته های تخصصی در این حوزه شکل گرفت اما با شیوع کرونا  جلسات آن متوقف شد و شیوع کرونا موجب وقفه در شورای سالمندی شد که امیدواریم با پیگیری دغدغه مند بتوانیم مصوبات خوبی را در این شورا داشته باشیم و خدمات خوبی به سالمندان ارائه دهیم.
وی اذعان کرد: می توان با اجرای طرحی که نیازمند بودجه و هزینه زیاد نیست برای سالمندان برنامه های مختلف برگزار کرد به عنوان مثال تخفیف های ویژه سالمندان در فروشگاه ها در نظر بگیریم به گونه ای که سالمندان بتوانند در فروشگاه های مورد نظر حضور یابند و اقدام به خرید کنند چرا که این موضوع نیازمند بودجه و هزینه نیست و تنها پیگیری لازم دارد چرا که در این شرایط سالمندان در جامعه حضور بیشتری خواهند داشت.
وی به مناسب سازی فضای فیزیکی محیط زیست شهری ویژه سالمندان اشاره کرد و گفت:  در قالب ستاد مناسب سازی محیط زیست شهری این موضوع در دستور کار قرار گرفت همچنمین اجرای این طرح هم سوی قانون حمایت از معلولان بود که به طور محکم پیگیری شد و تا حدی پیش رفتیم که افراد دارای توان کم جسمانی بتوانند در فضای محیط زیست شهری با آرامش خاطر حضور داشته باشند.
وی همچنین به الزام نصب سیستم سرویس فرنگی در ساختمان های جدید الاحداث از سال 96 به بعد اشاره کرد و گفت: ساختمان های جدید الاحداث طبق قانون باید دارای سیستم سرویس بهداشتی فرنگی باشند همچنین احداث پیاده روهای جدید در سطح شهر  همگی بدون پله ساخته میشوند تا  عبور و مرور برای سالمندان و افراد کم توان از نظر جسمانی تسهیل شود.
نوری با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته ساختمان های واجد ارزش تاریخی به تشکل ها واگذار می شود، تصریح کرد: چنین ساختمانهایی را می توان در اختیار سالمندان قرار داد تا بتوانند در این گونه محیط ها حضور داشته باشند و خدمات تفریحی دریافت کنند.
وی به وجود کانون های تجربه در قالب سازماندهی منسجم و منظم اشاره کرد و گفت: کانون های تجربه را می توان از طریق اطلاع رسانی به اقشار مختلف از جمله اصناف  به سالمندان اطلاع رسانی کرد که سالمندان از این طریق بتوانند تجربه های خود را در اختیار جوانان قرار دهند و سالمندان از این طریق دیده می شوند و در کنار آن تجربیات سی ساله خود را به جوانان انتقال می دهند.

حضور کودکان در کنار سالمندان امید به زندگی آنها را افزایش می دهد

وی به تاثیر حضور کودکان در کنار سالمندان اشاره کرد  وافزود: در صورتیکه مراکز روزانه سالمندان در کنار مهد کودکها باشد بر روحیه و نشاط سالمندان بسیار اثر گذار خواهد بود و به این ترتیب امید به زندگی سالمندان نیز افزایش می یابد و آنها احساس مفید بودن خواهند داشت.
نوری به آسیب زا بودن شیوه زندگی ها و تاثیر آن بر زندگی سالمندان اشاره  و اضافه کرد:  با توجه به مکانیزه شدن زندگی ها در مرحله گذار قرار داریم و نسل جوانان نیز سالمندان را درک نمی کنند و ابزار دست جوانان برای سالمندان کارآمد نیست چرا که نحوه زیست آنها به گونه ای  است که تکنولوژی برای آنها کار آمد نیست و آنها توان استفاده از آن ابزارها را  ندارند.

متولی فرزانگان برنا دل سالمندان هستند

دبیرشورای سالمندی استان همدان به مجموعه فرزانگان برنا دل اشاره کرد و گفت: متولیان این موسسه خود سالمندان هستند و این مجموعه دارای هیات امنا بوده و در واقع به عنوان یک کلوپ تلقی می شوند که این فضا برای سالمندان مناسب است.
معاون  امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این نشست به فعالیت های مجموعه شهرداری و خدمات تفریحی ، اجتماعی و فرهنگی ویژه سالمندان اشاره کرد و گفت: فرهنگسراهایی ویژه سالمندان در پارک های همدان از جمله پارک مردم، پارک پرواز و فرهنگسرای راه کربلا  در نظر گرفته شده و این فرهنگسراها تا قبل از شیوع کرونا فعال بود.
دکتر حسین رضایی ادامه داد: با شیوع کرونا و با توجه به اینکه جامعه سالمندان از جمله افراد پر ریسک در میزان ابتلا و مرگ و میر محسوب می شدند فرهنگسراها تعطیل شد و از هر گونه دور همی خودداری به عمل آمد چرا که هز گونه تجمع باز با جان جامعه سالمند بود.
وی گفت: احیا و بازگشایی فرهنگسراها، کانون های تجربه و همیار محلات که با حضور سالمندان برگزار می شود از جمله برنامه های ویژه سالمندان برای اوقات فراغت سالمندان است چرا که سالمندان در این دوران باید به فکر خود باشند و این دوره را در سلامت روحی و جسمی بگذرانند.
دکتر رضایی گفت: برنامه های مختلفی از جمله شاهنامه خوانی و اجرای موسیقی برای سالمندان در نظر گرفته شده که فراغت خود را به خوبی می توانند سپری کنند.

سونامی سالمندی در راه است

وی با بیان اینکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی به موضوع سالمندی طی 20 سال آینده هشدار سونامی سالمندی می دهم، تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از دهه 60 بعد از گذشت 20 سال به دوران سالمندی می رسند که تعداد زیادی از این افراد مجرد باقی مانده و هم دوران جوانی را تنها بوده و هم در دوران سالمندی تنها خواهند ماند که باید تمامی دستگاه ها و متولیان در این زمینه برنامه ریزی کرده و جلوی سونامی سالمندی را بگیرند.
وی گفت: مکان ها و فضاهایی را برای سالمندان در نظر خواهیم گرفت که بتوانند دقایقی را بدون دغدغه و با آرامش سپری کنند و ما نباید نسبت به این قشر بی تفاوت باشیم.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل