استفاده از توالی یابی تک سلولی برای آشکارسازی فرآیندهای دخیل در سرطان تخمدان و پستان

به گزارش سیناپرس همدان، این تیم، از توالی یابی تک سلولی برای آشکارسازی فرآیندهای جهش مرتبط با سرطان سینه و تخمدان استفاده کرده اند. این گروه در مقاله خود که در مجله Nature منتشر شده است، توضیح می‌دهند که چگونه توالی‌یابی ژنوم تک سلولی را بر روی هزاران سلول بافت پستانی انجام داده‌اند و آنچه را که یافته‌اند با توالی‌یابی که روی هزاران نمونه سلول تومور تخمدان و سینه انجام داده‌اند، مقایسه کرده‌اند.
محققان مطالعه خود را پس از توجه به این نکته آغاز کردند که تغییرات تعداد کپی سلول به سلول که می تواند باعث بی ثباتی ژنومی در انواع مختلف سرطان شود، توسط جامعه تحقیقاتی به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. آنها همچنین خاطرنشان کردند که ابزاری که از طریق آن چنین تغییراتی می تواند منجر به تغییرات در فنوتیپ ها در تکامل انواع مختلف سرطان شود نیز به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. برای اصلاح این وضعیت، تیم، یک تلاش توالی یابی بلندپروازانه را آغاز کرد که مستقیماً بر فرآیندهای جهشی مرتبط با سرطان تخمدان و سینه متمرکز بود.
کار تیم دو طرفه بود. یک تلاش، شامل انجام توالی ژنوم تک سلولی 13800 سلول اپیتلیال پستان جمع آوری شده از زنانی بود که ممکن است دارای جهش در پروتئین تومور p53 یا پروتئین های حساس به سرطان سینه نوع 1 یا 2 بوده باشند و منجر به کمبود نوترکیبی همولوگ شود. آنها با بررسی الگوهای هاپلوتیپ و انواع ساختاری تک سلولی برای یافتن فرآیندهای متقابل آن را دنبال کردند.
تلاش دیگر شامل انجام توالی ژنوم تک سلولی روی 22057 سلول تومور سرطان تخمدان یا پستان پیشرفته بود. آنها سپس الگوهایی را که در تلاش اول یافتند، که به عنوان رویدادهای پیش زمینه توصیف می کنند، با الگوهایی که در تلاش دوم یافتند، مقایسه کردند.
در مقایسه‌های خود، محققان آنچه را که آنها به عنوان تغییرات سلولی در تعداد کپی و تغییرات ساختاری توصیف می‌کنند، یافتند که در سرطان‌های سه‌گانه منفی پستان و در کارسینومای با درجه بالا وخیم، که در فرآیندهای بی‌ثباتی متمایز دیده می‌شد، گسترده بود. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که چنین تغییراتی نشان دهنده تأثیر بر سطح بیان صدها ژن است.
محققان همچنین تفاوت‌های دیگری را در سلول‌های مورد مطالعه پیدا کردند که ممکن است به روشن کردن بسیاری از فرآیندهایی که منجر به ایجاد سرطان تخمدان و سینه می‌شوند کمک کند.
این مقاله در ژورنال Nature منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا