استافیلوکوکوس هم دست بیماری پوستی لوپوس

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه توهوکو با همکاری یکی از همکاران از مرکز ملی سرطان ژاپن دریافتند که وجود استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست موش‌های آزمایشی مبتلا به بیماری لوپوس مانند، علائم بیماری را بدتر می‌کند. ا

ین گروه در مقاله خود که در مجله Science Immunology منتشر شده است، تأثیر این باکتری را بر موش های مبتلا به سندرم شوگرن، یک بیماری خود ایمنی که در مدل های موش لوپوس و بسیاری از بیماران انسانی وجود دارد، توصیف می کند.

لوپوس و سندرم های مرتبط با آن، شرایط طولانی مدتی هستند که اغلب ناتوان کننده اند. بیماران به طور معمول از التهاب سیستمیک، درد مفاصل، خستگی، ریزش مو، حساسیت پوستی و گاهی اوقات نارسایی اندام ها رنج می برند. هیچ درمانی وجود ندارد، اما درمان های زیادی برای کاهش علائم ایجاد شده است.

اعتقاد بر این است که این بیماری زمانی ایجاد می شود که بدن به اشتباه به برخی از سلول های خود حمله کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که عفونت های باکتریایی، به ویژه عفونت های روده، ممکن است در شروع بیماری نقش داشته باشند. در این تلاش جدید، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد باکتری‌های روی پوست نیز ممکن است در گستزش آن نقش داشته باشند.

کار با جمع‌آوری سواب‌های پوستی از مدل‌های موش مبتلا به سندرم شوگرن آغاز شد. در مطالعه نمونه‌ها، محققان سطوح بالایی از استافیلوکوکوس اورئوس را که یک باکتری معمول پوست است، یافتند. با نگاهی دقیق تر، آنها دریافتند که سطوح بالای استافیلوکوکوس اورئوس منجر به افزایش تولید نوعی گلبول سفید به نام نوتروفیل می شود، که به نوبه خود منجر به تولید بیش از حد تله های خارج سلولی نوتروفیل می شود، چنین تله هایی توسط بدن برای به دام انداختن سلول های آلوده ایجاد می شود که منجر به افزایش سطح التهاب به دلیل افزایش تولید سایتوکاین ها در پوست شد.

محققان دریافتند که برداشتن استافیلوکوکوس اورئوس از پوست علائم را کاهش می دهد. آنها همچنین دریافتند که افزایش تعداد استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست منجر به علائم قوی تری از جمله نارسایی کلیه می شود. آنها اذعان می‌کنند که هنوز نمی‌دانند که ممکن است چنین اتفاقی برای بیماران انسانی بیفتد یا خیر، اما قصد دارند این موضوع را کشف کنند.

این مطالعه در ژورنال Science Immunology منتشر شده است.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا