نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش جدید برای از بین بردن سلولهای سرطانی در پوست

به گزارش سیناپرس همدان، اکتشاف تحت رهبری دانشگاه بریستول که یافته های آن ها در Advanced Science منتشر شد، روش جدیدی را برای پاکسازی سلول‌های تومور در مرحله اولیه پیش سرطانی و حتی مراحل پایانی نشان می‌دهد.

با استفاده از کپسول های مصنوعی مینیاتوری به نام پروتوسل طراحی شده برای استقرار محموله های برنامه ریزی مجدد که توسط سلول های التهابی (گلبول های سفید خون) جذب می شوند، دانشمندان نشان می‌دهند که توانسته‌اند این سلول‌ها را به حالتی تبدیل کنند که آنها را در کند کردن رشد و کشتن سلول‌های ملانوما مؤثرتر کند. آنها نشان دادند که این امر برای سلول های ایمنی حیوان و انسان امکان پذیر است.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که ظرفیت یک پروتوسل را برای تحویل محموله برای برنامه ریزی مجدد سلول های ایمنی آزمایش می کند و یک هدف جدید امیدوارکننده برای توسعه ایمنی درمانی سرطان ارائه می دهد.

پل مارتین، استاد زیست شناسی سلولی در دانشکده بیوشیمی در دانشگاه بریستول و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه توضیح داد که وقتی سیستم ایمنی بدن ما با سلول های سرطانی تماس پیدا می کند چه اتفاقی می افتد: سلول‌های ایمنی ما دارای ظرفیت نظارتی هستند که به آنها امکان می‌دهد سلول‌های پیش سرطانی را که در هر بافتی در بدن ایجاد می‌شوند، شناسایی کنند. با این حال، زمانی که سلول‌های ایمنی با سلول‌های سرطانی مواجه می‌شوند، اغلب توسط سلول‌های سرطانی تخریب می‌شوند و در عوض تمایل به تغذیه آنها و تحریک پیشرفت سرطان دارند.

ما می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا می‌توان سیستم ایمنی خود را برای کشتن این سلول‌ها به جای گسترش آنها، دوباره برنامه‌ریزی کرد یا خیر.
ابتدا، این تیم اثبات مفهوم را در لاروهای نوعی ماهی که به دلیل شفافیت استفاده می‌شوند، آزمایش کردند و به محققان اجازه داد تا سلول‌های ایمنی التهابی را با سلول‌های سرطانی به روش‌هایی که در بافت‌های ما ممکن نیست، مشاهده کنند.

پروتوسل‌های مملو از مولکول‌های ضد miR223 که به ماشین‌های سیگنال دهی در سلول‌های ایمنی التهابی متصل می‌شوند و با آن تداخل می‌کنند و با طولانی‌کردن مؤثر حالت پیش‌التهابی آن‌ها کار می‌کنند، نشان داده‌اند که برهمکنش‌های سلول ایمنی-سلول سرطانی، کند کردن رشد سلول های سرطانی و افزایش مرگ سلولی تومور در لارو را تغییر می‌دهند.

برای یافتن اینکه آیا این رویکرد ممکن است به عنوان یک استراتژی درمانی عملی برای کوچک کردن سرطان‌های بزرگ‌تر، تثبیت‌شده‌تر و در حال رشد ارتقا یابد یا خیر، این آزمایش در ماهی‌های بالغ مبتلا به ملانوم دم‌بال تکرار شد و نشان داد که این رویکرد به طور قابل‌توجهی رشد سلول‌های ملانوما را مهار می‌کند.

برای بررسی کامل امکان‌سنجی استفاده از پروتوسل‌ها برای تحویل محموله‌های ضد miR223 «بازبرنامه‌ریزی» در انسان، آزمایش دوباره با استفاده از یک روش آزمایشگاهی با سلول‌های ایمنی اولیه انسان از آزمایشگاه Toye، همچنین در دانشکده بیوشیمی بریستول، انجام شد. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که پروتوسل‌ها می‌توانند به طور مؤثر سلول‌های ایمنی انسان را به سمت یک حالت پیش‌التهابی پایدارتر و بالقوه ضد سرطان برسانند و برنامه‌ریزی مجدد کنند.

پروفسور استفن مان از دانشکده شیمی بریستول و مرکز زیست شناسی ماکس پلانک بریستول افزود: "نتایج ما مزایای درمانی مهار ایمنی میزبان برای ریشه کن کردن سرطان ها را نشان می دهد و امکان استفاده از پروتوسل ها برای تحویل محموله ها برای برنامه ریزی مجدد سلول های ایمنی ذاتی را نشان می دهد."

در حالی که آزمایش‌های ما روی نوعی ماهی مطالعات اولیه پیش بالینی است، نتایج ما نشان می‌دهد که همین امر برای سلول‌های ایمنی انسان، حداقل در شرایط آزمایشگاهی، امکان‌پذیر است و می‌توان به طور مشابه برای سرکوب رشد سرطان دوباره برنامه‌ریزی کرد.

این مطالعه در Advanced Science منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل