پروتئین هایی که عود تومورهای مغزی را تسهیل می کند

به گزارش سیناپرس همدان، مدولوبلاستوما شایع ترین شکل تومور بدخیم مغزی در کودکان است که اغلب با عمل، پرتودرمانی و شیمی درمانی قابل درمان است.

اما یک نوع متمایز از مدولوبلاستوما خطر مقاوم شدن به درمان را افزایش می دهد. این باعث عود می شود که به شدت با افزایش مرگ و میر مرتبط است.
اینکه سلول‌های سرطانی خاصی می‌توانند از درمان اجتناب کنند، نشان می‌دهد که عوامل بیولوژیکی در داخل سلول‌های سرطانی وجود دارد که می‌تواند مقاومت آنها را در برابر تشعشع افزایش دهد.

در مطالعه حاضر، تیم تحقیقاتی نشان داده است که سلول‌های خاصی در تومور به همان اندازه که سلول‌های سرطانی دیگر تقسیم می‌شوند، تقسیم نمی‌شوند، که باعث می‌شود حساسیت کمتری نسبت به تابش داشته باشند. آنها همچنین انباشتگی پروتئین خاصی به نام SOX9 را در نمونه‌های مکرر بیمارانی که قبل و بعد از عود جراحی شده بودند، یافتند. سپس آنها مشکوک شدند که SOX9 در روند عود دخیل است.

ما دریافتیم که پروتئین سلول بنیادی به نام SOX9 با فعالیت بالا در سلول‌های نادر تومور وجود دارد و سلول‌هایی با فعالیت بالای SOX9 در حال استراحت هستند. SOX9 با مهار موقت پروتئین دیگری که تقسیم سلولی را تقویت می‌کند، از سلول‌های سرطانی در حال استراحت در برابر تشعشعات محافظت می‌کند.

فردریک سوارتلینگ از دانشگاه اوپسالا، سرپرست این مطالعه می‌گوید: در آزمایش‌هایی که SOX9 را با قیچی ژنتیکی CRISPR/Cas9 از بین بردیم، سلول‌های تومور قابلیت عود خود را از دست دادند، که نشان می‌دهد SOX9 برای این فرآیند مهم است.

در مدل‌های حیوانی که شبیه به حالت بازگشت بیماری در بیماران بود، SOX9 باعث افزایش مهاجرت و متاستاز سلول‌های سرطانی در نواحی درون نخاع شد. سلول های سرطانی نیز برای جلوگیری از شناسایی توسط سیستم ایمنی برنامه ریزی مجدد شدند. اینها عواملی هستند که ممکن است عود را تسهیل کنند.

محققان بیشتر بررسی کردند که چگونه موادی که SOX9 را مهار می‌کنند بر ایجاد عود در مدل‌های حیوانی تأثیر می‌گذارند. با استفاده از تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیک، آنها چند دارو را کشف کردند که برای درمان های دیگر استفاده می شود که به طور غیرمنتظره ای یک اثر سرکوب کننده بر SOX9 در عودها داشتند.

دکتر آنا بورگنویک در گروه تحقیقاتی می گوید که مطالعات درمانی را بر اساس تجزیه و تحلیل های بیوانفورماتیک توسعه یافته توسط هولگر ویشااپت، محقق این تیم انجام داد. ما امیدواریم که کشف ما بتواند به درمان های خاص تری علیه سلول های سرطانی مثبت SOX9 منجر شود.

در نهایت، ممکن است امکان درمان کودکان مبتلا به مدولوبلاستوما را که بالاترین خطر ابتلا به عود را دارند، بهبود بخشد.
این مقاله در Cancer Research منتشر شد.

منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا