نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازی های ویدئویی عملکرد مغز کودکان را بهبود می بخشد

به گزارش سیناپرس همدان، والدین اغلب نگران تأثیرات مضر بازی های ویدیویی بر فرزندان خود هستند، از سلامت روانی و مشکلات اجتماعی گرفته تا از دست دادن زمان برای ورزش کردن.

اما یک مطالعه بزرگ و جدید در ایالات متحده که در JAMA Network Open منتشر شد، نشان می‌دهد که ممکن است مزایای شناختی مرتبط با سرگرمی های محبوب کامپیوتری نیز وجود داشته باشد.

بادر چارانی، نویسنده اصلی، استادیار روانپزشکی در دانشگاه ورمونت، گفت که او طبیعتاً به عنوان یک گیمر مشتاق و با تخصص در تصویربرداری عصبی نظرش به این موضوع کشیده شده است.

تحقیقات قبلی بر اثرات مضر، مرتبط ساختن بازی با افسردگی و افزایش پرخاشگری متمرکز بود. به گفته چارانی، با این حال، این مطالعات به دلیل تعداد نسبتاً کم شرکت کنندگان، به ویژه آنهایی که تحقیقاتشان شامل تصویربرداری از مغز بودند، محدود شد.

برای تحقیق جدید، چارانی و همکارانش داده‌های حاصل از مطالعه ای بزرگ و در حال انجام، رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) را که توسط مؤسسه ملی سلامت اندازه گیری شده است، تجزیه و تحلیل کردند.

آن‌ها پاسخ‌های نظرسنجی، نتایج تست‌های شناختی و تصاویر مغزی حدود 2000 کودک 9 و 10 ساله را بررسی کردند که به دو گروه تقسیم شدند: آن‌هایی که هرگز بازی نکردند و آن‌هایی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی می‌کردند. این آستانه زمانی، از آنجایی انتخاب شد که از دستورالعمل‌های زمان استفاده از صفحه نمایش توسط آکادمی اطفال آمریکا برای یک یا دو ساعت بازی‌های ویدیویی برای کودکان بزرگتر فراتر می‌رفت و تایید شده بود.

تکانه ها و حافظه

هر گروه در دو تکلیف مورد ارزیابی قرار گرفت. اولین مورد شامل دیدن فلش هایی بود که به چپ یا راست اشاره می کردند و از بچه ها خواسته می شد تا هرچه سریعتر چپ یا راست را فشار دهند. همچنین به آنها گفته شد که در صورت مشاهده نشانه "ایست" چیزی را فشار ندهند تا اندازه گیری کنند که چگونه می توانند تمرکز و عملکرد دست خود را کنترل کنند.

در کار دوم، در آزمایش حافظه کاری آنها، چهره افراد به کودکان نشان داده شد، و سپس از آنها پرسیده شد که آیا تصویر بعدی که نشان داده شد با تصویر قبلی مطابقت دارد یا خیر. پس از استفاده از روش‌های آماری برای کنترل متغیرهایی که می‌توانند نتایج را منحرف کنند، مانند درآمد والدین، ضریب هوشی و علائم سلامت روان، تیم دریافتند که گیمرهای ویدیویی در هر دو کار به طور مداوم بهتر عمل می‌کنند.

در حین انجام وظایف، مغز کودکان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) اسکن شد. مغز گیمرها در نواحی مرتبط با توجه و حافظه فعالیت بیشتری نشان داد.

نویسندگان در مقاله خود به این نتیجه رسیدند: نتایج این احتمال جالب را افزایش می‌دهد که بازی‌های ویدیویی ممکن است یک تجربه آموزشی شناختی با اثرات عصبی شناختی قابل اندازه‌گیری را ارائه دهند.

به گفته چارانی، در حال حاضر نمی توان دانست که آیا عملکرد شناختی بهتر باعث بازی بیشتر می شود یا نتیجه آن است. تیم امیدوار است با ادامه مطالعه و بررسی مجدد همان کودکان در سنین بالاتر، پاسخ روشن تری دریافت کند.

این همچنین به حذف سایر عوامل بالقوه در بازی مانند محیط خانه کودکان، ورزش و کیفیت خواب کمک می کند. مطالعات آینده همچنین می‌تواند از دانستن ژانرهای بازی‌هایی که بچه‌ها انجام می‌دهند سود ببرند، اگرچه کودکان در سن 10 سالگی به بازی‌های اکشن مانند Fortnite یا Assassin's Creed علاقه دارند.

چارانی گفت: البته استفاده بیش از حد از صفحه نمایش برای سلامت روانی و فعالیت بدنی کلی مضر است. اما او گفت که نتایج نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی ممکن است استفاده بهتری از زمان نمایشگر نسبت به تماشای ویدیوها در یوتیوب داشته باشند، که هیچ اثر شناختی قابل تشخیصی ندارد.

این مطالعه در ژورنال JAMA Network Open منتشر شد.

منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل