زمان طلایی، مهمترین کلید درمان سکته مغزی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، در این روز، سازمان هایی در سرتاسر جهان، رویدادهایی را با تاکید بر آموزش، آزمایش و در دست گرفتن ابتکار عمل در مقابله با اثرات مخرب سکته مغزی برگزار می کنند.

این رویداد سالانه برای اولین بار در سال 2006 توسط سازمان جهانی سکته مغزی برگزار شد و سپس این سازمان در سال 2010 این عارضه را به عنوان یک اضطرار در حوزه سلامت عمومی معرفی کرد.

یک متخصص بیماری های مغز  واعصاب در همدان مهمترین نکته کلیدی برای  درمان بیماران سکته مغزی را رساندن به موقع آنها به مراکز درمانی خواند.

دکتر مجتبی خزایی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: بیمارانی که با سکته مغزی درگیر می شوند ، اطرافیانشان باید آنها را بعد از پایداری بدن سریع به مراکز درمانی برسانند چرا که زمان در درمان این بیماری بسیار مهم است.

وی افزود:  سکته مغزی بیشتر در سنین بالا بروز می کند اما بروز سکته مغزی در افراد  زیر 50 سال نیز مشاهده می شود که باید در این افراد به دنبال سابقه سکته مغزی، سابقه خانوادگی مثبت، فشارخون بالا، چربی خون و قند خون باشیم.

وی ادامه داد: افرادی که این ریسک فاکتورها را داشته باشند باید به صورت مداوم چکآب شوند و ضعیت خود را کنترل کنند تا از بروز سکته مغزی در آنها جلوگیری شود.

دکتر خزایی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشاهده می شود اطرافیان بیمار بعد از بروز سکته در فرد، برای وی امر درمانی در منزل از جمله سوراخ کردن ناحیه ای از گوش و سایسر مصادیق انجام می دهند در حالیکه زمان  در این بیماری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه زمان طلایی در سکته های مغزی داریم، تصریح کرد: سکته های مغزی انواع مختلفی دارد که اغلب آنها زیر 4 ساعت و نیم زمان طلایی رسیدن به مراکز درمانی است و در برخی موارد نادر زیر 24 ساعت زمان طلایی محسوب می شود.

وی گفت: سکته های مغزی دو نوع لخته دهنده  و خونریزی دهنده دارد که در نوع خونریزی دهنده باید فشار خون بیمار بررسی شود و در نوع لخته دهنده باید به دنبال درمان لخته باشیم.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب خاطرنشان کرد : مصرف الکل و سیگار بر بروز این بیماری بسیار موثر است همچنین شاهد شیوع بیشتر سکته های مغزی در بین آقایان هستیم .

دکتر خزایی تصریح کرد: در برخی موارد بیماری های قلبی باعث بروز سکته های مغزی میشود که توصیه می شود افراد از سنین پایین تر قلب خود را چکآب کنند و مورد معاینه پزشک متخصص قرار دهند.

وی گفت: دو نوع درمان برای بیماران سکته مغزی وجود دارد که نوع وریدی در برخی بیمارستانها از جمله امام حسین ملایر، ولیعصر تویسرکان، بیمارستان بعثت همدان، بیمارستان قدوسی نهاوند و اسدآباد نیز وجود دارد اما درمان شریانی تنها در بیمارستان بعثت همدان انجام میشود.

وی به علائم اولیه سکته مغزی اشاره کرد و گفت: غیر قرینگی صورت،ناتوانی در صحبت کردن، ناتوانی در بیان کلام، اختلال در حرکت اندامها، عدم تعادل، سرگیجه و اختلال در بلع از علائم اولیه سکته مغزی هستند که اطرافیان ضمن حفظ خونسردی باید در این شرایط با اورژانس تماس گرفته و بیمار را به مرکز درمانی مورد نظر برسانند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا