نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مبتلایان به نقرس از نظر بیماری های قلبی و عروقی چکآب شوند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر احمد تحملی اظهار کرد: رایج ترین محل ابتلا به بیماری نقرس در بدن، انگشت شست پا است همچنین این بیماری می تواند زانو، دست ها، قوزک و مچ ها را نیز تحت تاثیرقرار دهد.

وی افزود: مهمترین علت نقرس به بالا بودن سطح اسید اوریک خون بازمی‌گردد. اسید اوریک یکی از مواد تولید شده در بدن است که در نتیجه متابولیسم پروتئین (پورین‌ها) ایجاد می‌شود. یعنی زمانی که گوشت قرمز مصرف می‌کنید بدن برای استفاده از آن، شروع به سوخت و ساز این درشت مغذی (متابولیسم) می‌کند. در هر متابولیسمی هم مواد مفید داریم و هم مواد زائد، که اسید اوریک مواد زائد بدن است و وظیفه دفع آن به طور کامل برعهده کلیه‌ها است.

دکتر تحملی خاطرنشان کرد: اگر سطح اسید اوریک بدن بیش از حد افزایش پیدا کند، امکان تشکیل کریستالها در بافت های نرم و بطور خاص اطراف مفصل افزایش پیدا می کند. این کریستال ها باعث می شود یک واکنش التهابی در مفصل ایجاد شود.

وی ادامه داد: این علائم به سرعت در طول چند ساعت افزایش پیدا می کند و معمولاً برای ۳ تا ۱۰ روز دوام و ماندگاری دارد. پس از گذشت این مدت، مفصل دوباره احساس عادی خود را به دست می آورد و هر گونه درد یا ناراحتی مربوط به آن بطور کامل بر طرف می شود.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی می تواند فرد را در معرض ابتلا به بیماری نقرس قرار دهد، تصریح کرد: فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، اضافه وزن، مصرف الکل و بیماریهای کلیوی ریسک بروز نقرس را افزایش‌ می‌دهند.

دکتر تحملی به راهکارهای پیشگیری از نقرس اشاره کرد و گفت: کنترل مصرف گوشت قرمز، نوشیدن روزانه آب کافی، جلوگیری از اضافه وزن و چاقی و ورزش منظم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر بسزایی دارد همچنین بیماران کلیوی، حتما وضعیت سلامتی خود را در بازه‌های زمانی تعیین شده با آزمایشات چکاپ بررسی کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی به رژیم غذایی مبتلایان به نقرس اشاره کرد و گفت: جگر، مغز، دل و قلوه، کباب گوشت، ماهی تن، نوشیدنی‌های صنعتی، غذاهای فرآوری شده مانند کالباس و گوشت قرمز از غذاهای ممنوعه برای مبتلایان به نقرس هستند و این بیماران حتما در رژیم غذایی خود از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، لبنیات کم‌چرب، مرغ، حبوبات، چای سیاه و سبز، روغن‌های گیاهی مانند زیتون و تخم مرغ استفاده کنند.

وی گفت: نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد این است که افراد مبتلا به نقرس، حتما باید از نظر بیماریهای قلبی عروقی نیز مورد چکاب قرار گیرند چرا که بروز عوارض قلبی عروقی در مبتلایان به نقرس افزایش می یابد.

خروج از نسخه موبایل