نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آگاهی از بدن خود تا حدی بر اساس حدس زدن مغز و نظریه احتمال است

به گزارش سیناپرس همدان، نحوه درک ما از بدن خود عمدتاً توسط ارزیابی احتمالات مبتنی بر تجربیات گذشته، همراه با اطلاعات حسی مانند بینایی و لامسه، کنترل می شود.
هنریک ارسون، استاد دپارتمان علوم اعصاب، موسسه کارولینسکا، توضیح می‌دهد: تجربه‌ی بدن، خود یک تخمین آماری از واقعیت بر اساس اطلاعات حسی، عدم قطعیت حسی و تجربیات قبلی است که می‌تواند در یک مدل ریاضی خلاصه شود.
هنریک ارسون می‌گوید: نتایج عملکردهای محاسباتی حاکم بر ادراک بدن درک بدن از خود را روشن می کند. بنابراین این ادراک نه تنها در نتیجه تفسیر "مستقیم" سیگنال های بینایی، حس لامسه و حس عمقی، همانطور که در کتاب های درسی آمده است، به وجود می آید، بلکه بر اساس حدس‌های فعالی است که مغز دائماً بر اساس نظریه احتمال و اطلاعاتی که می‌توان از الگوهای سیگنال‌های حسی استخراج کرد، انجام می‌دهد.
محققان بر اساس الگوی توهم دست لاستیکی یک کار روان‌فیزیکی شبیه به تشخیص ایجاد کردند که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا گزارش دهند که آیا دست لاستیکی شبیه دست آنهاست یا نه. این توهم با همگام سازی برداشت های بصری و حسی با دست خود و دست لاستیکی با کمک ربات ها و عینک های واقعیت افزوده ایجاد شد.
ماری چانسل، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: زمانی که میزان تأخیر زمانی بین برداشت‌های بصری و لمسی را در مراحل کوچک تغییر دادیم، یا تصویر را در عینک‌های واقعیت افزوده تار کردیم تا عدم قطعیت را افزایش دهیم، این توهم به گونه‌ای تغییر کرد که بتوان آن را با معادلات و منحنی‌ها توصیف کرد: تأخیر افزایش یافته احساس ضعیف‌تری نسبت به دست لاستیکی ایجاد می‌کند، در حالی که افزایش عدم قطعیت (تاری) توهم را قوی‌تر می‌کند.
بر اساس آزمایش‌ها، محققان یک مدل توضیحی آماری برای آگاهی ادراکی مغز از بدن خود شناسایی کردند.
گام بعدی این است که بفهمیم چگونه مدل آماری که آگاهی بدنی خود را تعیین می‌کند توسط شبکه‌های عصبی در مغز پیاده‌سازی می‌شود.
در اولین مطالعه، محققان نشان داده‌اند که فعالیت عصبی در قشر جداری خلفی در آزمایش‌هایی که فعالیت مغز را با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی اندازه‌گیری می‌کنند، به خوبی از مدل بیزی پیروی می‌کند. محققان همچنین می خواهند بررسی کنند که چگونه مدل آنها می تواند تغییرات آگاهی بدنی را در شرایط مختلف روانپزشکی و عصبی، مانند اسکیزوفرنی و بی اشتهایی توضیح دهد.
این مطالعه در ژورنال eLife منتشر شدو
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل