نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انگشتان سلولی چسبنده به مهار تومورهای سینه کمک می کنند

به گزارش سیناپرس همدان، در مراحل اولیه سرطان سینه، سلول های بدخیم توسط یک سد بافتی به نام غشای پایه محبوس می شوند که مانع از انتشار آنها به سایر قسمت های بدن می شود.

این مرحله اولیه بیماری معمولاً تهدید کننده زندگی نیست، زیرا جراحی می تواند تومور را حذف کند. با این حال، سرطان سینه در صورت گسترش و ایجاد متاستاز می تواند کشنده باشد.

برای فرار و گسترش، سلول های تومور ابتدا باید از نزدیک ترین سد خود یعنی غشای پایه عبور کنند. محققان دانشگاه تورکو و دانشگاه آبو آکادمی کشف کرده‌اند که ساختارهای سلولی به نام فیلوپودیا به حفظ غشای پایه اطراف تومور کمک می‌کند و مانع از فرار آن‌ها می‌شود.

پروفسور یوهانا ایواسکا، رهبر گروه InFLAMES از دانشگاه تورکو می گوید: این نتایج بسیار شگفت انگیز است زیرا قبلاً فکر می کردیم که انگشتان چسبنده این سلول های سرطانی فقط برای حمله به بافت های مجاور استفاده می شود. اکنون متوجه شده ایم که این ساختارها می توانند به مهار تومور نیز کمک کنند.

این انگشتان چسبنده توسط پروتئینی به نام میوزین 10 تولید می شوند. تیم های تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ایواسکا، دکترای انستیتوی زیست پزشکی در دانشگاه تورکو، دکتر امیلیا پئوهو، و رهبر گروه InFLAMES، دانشیار زیست شناسی سلولی دکتر گیوم ژاکمت از دانشگاه آبو آکادمی، دریافتند که سلول های سرطانی فاقد میوزین 10هستند، نمی توانند مانع اطراف خود یعنی غشای پایه را بسازند و حفظ کنند. این امر فرار سلول های سرطانی را آسان تر می کند.

دکتر Peuhu می گوید: میوزین-10 را بردارید و آن وقت می بینید که  تومورها به وضوح تهاجمی تر هستند. غشای پایه آنها تقریباً به طور کامل از بین رفته است و آزادانه تر به بافت های اطراف پخش می شوند.

برای چندین سال، تیم Ivaska و ژاکمت تلاش های خود را بر درک چگونگی استفاده سلول های سرطانی از فیلوپودیا برای حرکت و حمله به بافت اطراف متمرکز کرده اند. یافته‌های قبلی آنها نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی پس از فرار از تومور اولیه، از فیلوپودیا برای انتشار استفاده می‌کنند. اکنون، تیم ها در مطالعه خود که در Developmental Cell منتشر شده است، دریافتند که فیلوپودیا در مراحل اولیه بیماری نقش متضادی دارد.

دکتر ژاکمت می‌گوید: ما به دنبال توسعه استراتژی‌های ضد فیلوپودیا برای درمان سرطان‌ها بوده‌ایم، اما نتایج جدید ما به وضوح تأکید می‌کند که هدف‌گیری زودهنگام فیلوپودیا یا میوزین-10 در واقع می‌تواند شرایط را بدتر کند. تیم ها و همکارانشان اکنون در حال ارزیابی نحوه تنظیم مونتاژ غشاهای پایه فیلوپودیا هستند.

این مطالعه در ژورنال Developmental Cell منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل