نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رمزگشایی از افکار انسان

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشگاه تگزاس در آستین یک رمزگشا ساخته اند که از اطلاعات اسکن های fMRI برای بازسازی افکار انسان استفاده می کند. جری تانگ، آماندا لیبل، شیلی جین و الکساندر هوث مقاله‌ای را منتشر کرده‌اند که کار خود را بر روی سرور پیش‌چاپ bioRxiv توصیف می‌کند.

تلاش‌های قبلی برای ایجاد فناوری که می‌تواند امواج مغزی را رصد کرده و آن‌ها را برای بازسازی افکار یک فرد رمزگشایی کند، همگی شامل کاوشگرهایی بود که در مغز بیماران داوطلب قرار داده می‌شد. و در حالی که چنین فناوری برای تلاش‌های تحقیقاتی مفید است، برای استفاده در برنامه‌های کاربردی دیگر مانند کمک به افرادی که توانایی صحبت کردن را از دست داده‌اند، عملی نیست. در این تلاش جدید، محققان کار مطالعات قبلی را با استفاده از یافته‌های مربوط به خواندن و تفسیر امواج مغزی به داده‌های به‌دست‌آمده از اسکن‌های fMRI گسترش داده‌اند.

محققان با درک این که تلاش برای بازسازی امواج مغزی به کلمات فردی با استفاده از fMRI غیرعملی بود، یک دستگاه رمزگشا طراحی کردند که به‌جای رمزگشایی کلمه به کلمه، به دنبال درک کلی از آنچه در ذهن می‌گذرد بود.

رمزگشایی که آنها ساختند یک الگوریتم کامپیوتری بود که داده‌های fMRI را می‌پذیرفت و پاراگراف‌هایی را که افکار عمومی را توصیف می‌کرد، برمی‌گرداند. محققان برای آموزش الگوریتم خود، از دو مرد و یک زن خواستند که در یک دستگاه fMRI دراز بکشند در حالی که به پادکست‌ها و ضبط‌های افراد در حال گفتن داستان گوش می‌دهند.

با گذشت زمان، هر داوطلب به 16 ساعت صدای ضبط شده گوش داد که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می داد. الگوریتم رمزگشا، داده‌های دستگاه‌های fMRI را تجزیه و تحلیل کرد، آنچه را که به آن داده شد خرد کرد و از آموخته‌هایش برای تولید پیش‌بینی‌کننده‌هایی استفاده کرد که ایده‌های متنی را نشان می‌داد. سپس تیم از پیش‌بینی‌کننده‌ها (حدس‌ها) ساخته‌شده توسط رمزگشا استفاده کرد تا سعی کند آنچه را که در ذهن سوژه می‌گذرد بر اساس مجموعه‌های جدید داده‌های fMRI بازسازی کند.

برای ایجاد یک اندازه گیری دقیق، آنها یک سیستم امتیازدهی ایجاد کردند و از آن برای اندازه گیری دقت متن تولید شده توسط رمزگشا در مقایسه با داده های fMRI که در ابتدا تولید شده بود استفاده کردند. محققان رمزگشای خود را به عنوان کارکرد «بسیار خوب» در تطبیق فعالیت امواج مغزی و محتوای داستان اصلی توصیف می‌کنند.

محققان همچنین خاطرنشان می‌کنند که نمی‌توان از فناوری آنها برای خواندن ذهن افراد بدون اطلاع یا رضایت آنها استفاده کرد، زیرا آموزش رمزگشا باید ابتدا با استفاده از داده‌های fMRI از افرادی که افکارشان باید رمزگشایی شود، انجام شود.

این مطالعه در Biorxiv منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل