مهار افزایش وزن با افزایش ترموژنز

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان دانشگاه نورث وسترن با همکاری دو همکار دیگر از دانشگاه تگزاس دریافتند که افزایش گرمازایی در سلول‌های چربی در طول دوره‌های فعال ریتم شبانه‌روزی می‌تواند افزایش وزن را در موش‌ها محدود کند.

مقاله آنها در مجله Science منتشر شده است. دیمین لاگارد و لارنس کازاک با مؤسسه سرطان روزالیند و موریس گودمن در دانشگاه مک‌ گیل، مقاله چشم‌اندازی را در همان شماره مجله منتشر کرده‌اند که به تشریح کار تیم روی این تلاش جدید می‌پردازد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که پرخوری در مرحله غیرفعال ریتم شبانه روزی در موش ها و انسان ها می تواند منجر به افزایش وزن شود. به همین ترتیب، رعایت تغذیه با محدودیت زمانی (TRF) می تواند منجر به افزایش وزن کمتر شود. اما تا به حال، این که چرا این اتفاق می افتد به طور کامل درک نشده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات رژیم غذایی پرچرب روی موش ها در مراحل ریتم شبانه روزی، محققان به دو گروه از موش ها رژیم غذایی پرچرب دادند. یک گروه در مرحله فعال (زمانی که هوا تاریک بود) و گروه دیگر در مرحله غیرفعال (زمانی که نور خاموش بود) تغذیه شدند.

محققان دریافتند که موش هایی که در مرحله غیرفعال تغذیه شده بودند، همانطور که انتظار می رفت وزن بیشتری کسب کردند. اما آنها همچنین در مورد عواملی که پشت چنین افزایش وزنی وجود دارد، اطلاعات بیشتری کسب کردند.

یکی از بزرگترین آنها، ترموژنز بود، فرآیندی که طی آن گرما در بدن تولید می شود. آنها دریافتند که افزایش گرمازایی در سلول های چربی در طول فاز فعال ریتم شبانه روزی (به دلیل افزایش کراتین در سلول های چربی) حداقل تا حدی مسئول محدود کردن افزایش وزن است.
آنها همچنین دریافتند که پروتئین انگشت روی (zinc finger) می تواند ژن های مسئول تولید مواد شیمیایی تنظیم کننده گرمازایی را با کنترل تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) مسدود کند. آنها به این نتیجه رسیدند که کارشان به توضیح اینکه چرا TRF می تواند چنین نقش مهمی در مدیریت وزن داشته باشد کمک کرده است.
این مقاله در مجله Science منتشر شده است.

منبع: medicalxpress