نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک جهش دردسرساز، متهم اول آسیب به کلیه

به گزارش سیناپرس همدان، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت دریافته‌اند که تغییر در یک حرف از کد ژنتیکی در مدل موش باعث ایجاد التهاب، فشار خون بالا و در نتیجه آسیب کلیوی می‌شود.

یافته‌های آن‌ها روی جلد مجله Circulation Research منتشر شد، این یافته ها نشان می‌دهند که هدف قرار دادن سایتوکین‌های التهابی، یعنی همان پروتئین‌های سیگنال‌دهنده تولید شده توسط سلول‌های ایمنی، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سلامت عمومی، به‌ویژه در افرادی که حامل این تغییر ژنتیکی رایج هستند، داشته باشد.

دکتر مینا مدهور، دانشیار پزشکی و فیزیولوژی مولکولی و بیوفیزیک، نویسنده ارشد مقاله گفت: این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای پزشکی بر اساس کدهای ژنتیکی افراد دارند. فشار خون بالا، یک بیماری پیچیده است که گزینه های درمانی محدودی برای آن وجود دارد. درمان کنونی در کنترل فشار خون بالا در تقریبا نیمی از بیماران ناکام است.

شواهد از گروه مدهور و دیگران نشان می دهد که فشار خون بالا یک فرآیند التهابی است. یک مظنون اصلی ژن SH2B3/LNK است که توالی اسیدهای آمینه یک پروتئین را رمزگذاری می کند که به طور معمول سیگنال های سیتوکین التهابی را کاهش می دهد.

با این حال، در 46 تا 50 درصد از افراد با اصل و نسب اروپایی، یک پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNP) یا تغییر در یکی از حروف نوکلئوتیدی در توالی DNA ژن، اسید آمینه آرژنین را در موقعیت 262 به جای اسید آمینه تریپتوفان در پروتئین کدگذاری شده جابه جا می کند.

مدهور و دکتر متیو الکساندر، استادیار پزشکی، اولین و نویسنده همکار مقاله، و همکارانشان برای تعیین اینکه آیا تعویض اسید آمینه به فشار خون کمک می کند یا خیر، از یک تکنیک ویرایش ژن به نام CRISPR-Cas9 برای اصلاح ژن SH2B3/LNK در موش استفاده کردند.

محققان دریافتند موش هایی که دو نسخه از اسید آمینه تریپتوفان را در موقعیت 262 ارتو پروتئین حمل می کردند، در مقایسه با موش هایی که دو نسخه آرژنین را در یک موقعیت حمل می کردند، فشار خون بالاتر و آسیب کلیوی بیشتری داشتند.

جایگزینی اسید آمینه آرژنین با تریپتوفان همچنین باعث افزایش سیگنال دهی توسط یک سایتوکین التهابی، اینترلوکین-12 و افزایش تولید اینترفرون-گاما، سایتوکین دیگر شد. تصور می شود که اینترفرون گاما گلبول های سفید ترشح کننده سایتوکین به نام ماکروفاژها را به کلیه جذب می کند، یعنی جایی که آسیب و زخم ایجاد می شود.

محققان نتیجه گرفتند که اگر مطالعه بیشتر، این یافته ها را تأیید کند، پتانسیل یک رویکرد پزشکی را افزایش می دهد که سایتوکین های التهابی مانند اینترفرون گاما را برای کاهش فشار خون و کاهش آسیب (کلیه) را به ویژه در افراد حامل SNP هدف قرار می دهد.

این مطالعه در Circulation Research منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل