نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی و حمله به خطرناک ترین قسمت های ویروس HIV

به گزارش سینا پرس همدان، محققان موسسه فناوری سلطنتی KTH در سوئد روشی را برای روشن کردن مولکول های ویروسی ایجاد کردند که چشمک می زند و خاموش می شود و اندازه گیری دقیق تری از رشد پیشرونده ویروس را از آنچه در حال حاضر ممکن است امکان پذیر می کند. ایلاریا تستا محقق KTH می گوید این روش امکان ردیابی مولکول های موجود در ویروس HIV را برای رشد ضروری می کند.
تستا می‌گوید: این دانش می‌تواند در یافتن روش‌های درمانی برای بیماران HIV مثبت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا می‌تواند به شناسایی مولکول‌هایی برای جلوگیری از رشد ویروس کمک کند.این تحقیق  در آزمایشگاه Science for Life (SciLifeLab) در استکهلم انجام شد.
کلید تشخیص اینکه آیا مولکول ها به پروتئین های دیگر متصل هستند یا خیر، اندازه گیری سرعت چرخش مولکول ها است.همانطور که اجسام بزرگتر معمولاً کندتر از اجسام کوچکتر می چرخند، هر چه یک مولکول جرم بیشتری  داشته باشد، کندتر خواهد چرخید.ایلاریا تستا ، محقق KTH می‌گوید که این روش بر روی یک روش معمول استفاده شده از تکنیک فلورسانس که فقط می‌تواند چرخش سریع مولکول‌ها را اندازه‌گیری کند، بهبود می‌بخشد. اما چنین تکنیک هایی برای چرخش معمولی و آهسته تر پروتئین های انسانی کاملا و قطعی جوابده نمی باشند.
محققان یک  ویروس HIV را با فلوروفون های مهندسی شده ویژه ای دوپ کردند که خود را روشن و خاموش می کنند تا جهت گیری مولکول را برجسته کنند. با حالت‌های روشن و خاموش طولانی‌تر، این فلوروفون‌ها، یا پروتئین‌های فلورسنت قابل تغییر  برگشت‌پذیر،  امکان شناسایی چرخش آهسته مولکول‌های در حال رشد را فراهم می‌کنند.تستا می‌گوید: ما نشان دادیم که این روش می‌تواند برای شناسایی وضعیت بلوغ HIV و کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی پیشرفت ویروس‌هایی مانند HIV استفاده شود. 

منبع : news-medical
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل