روده می تواند زنگ هشدار اولیه برای بیماری های نورون های حرکتی را به صدا درآورد

به گزارش سیناپرس همدان، این مطالعه با همکاری دانشگاه ادینبورگ  در مجله  پاتولوژی: تحقیقات بالینی منتشر شده است، شواهدی از این بیماری را در یک بیمار 14 سال قبل از ابتلا پیدا کرد.
محققان پیشنهاد می‌کنند که می‌توان بیماری نورونی حرکتی (MND) را تشخیص داد و با گرفتن نمونه‌برداری از روده کوچک یا نمونه مدفوع، مدت‌ها قبل از تحت تأثیر قرار گرفتن مغز، اقدام کرد.
اگرچه بیماری نورونی حرکتی اغلب به عنوان یک بیماری که فقط مغز را تحت تاثیر قرار می دهد تصور می شود، افراد مبتلا به MND اغلب علائمی دارند که سایر قسمت های بدن، به ویژه روده را تحت تاثیر قرار می دهند. این علائم می تواند شامل تغییر عادات روده و کاهش وزن باشد.
در تلاشی برای درک علائم گسترده‌تر MND، محققان بیوپسی‌های بافتی ذخیره شده در بانک سلولی تاریخچه ای را برای جستجوی نشانه‌های بیماری مورد مطالعه قرار دادند.
این مطالعه نشان داد که پروتئین‌های مرتبط با بیماری در روده، پوست، غدد لنفاوی و سایر بافت‌ها اغلب سال‌ها قبل از اینکه این بیماران با علائم ظاهر شوند، وجود دارد.
دکتر جنا گرگوری از دانشگاه آبردین که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت می‌گوید که او معتقد است این یک یافته مهم برای درک گسترده‌تر ما از این بیماری است. تشخیص زودهنگام بیماری می‌تواند یک گام مهم گمشده در تلاش‌های ما برای درمان این بیماری باشد. اگر نشانگرهای بیماری در خارج از مغز وجود داشته باشد، می‌تواند راه را برای تشخیص زودهنگام غیرتهاجمی هموار کند.
علیرغم آزمایش‌های بالینی گسترده، در حال حاضر تنها یک داروی مجاز وجود دارد که نشان داده است طول عمر افراد مبتلا به MND را تنها چند ماه افزایش می‌دهد. یک توضیح احتمالی برای آزمایش‌های دارویی ناموفق این است که زمانی که فردی علائم بیماری را داشته باشد، ممکن است برای مداخله موفق خیلی دیر شده باشد.
دکتر فرگال والدرون، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه آبردین می‌گوید که درمان‌های بالقوه مؤثر از طیف وسیعی از مطالعات تجربی شناسایی شده‌اند، با این حال، در این مطالعات اغلب تنها مؤثر یا مؤثرتر بودند. هنگامی که قبل از شروع بیماری استفاده شود، تشخیص زودهنگام به این روش گام بزرگی در جستجوی ما برای درمان است.
ما امیدواریم که این بدان معنی باشد که شانس موفقیت درمان بهتری وجود دارد و در صورت تشخیص و درمان به موقع، شروع بیماری را می توان به تاخیر انداخت یا حتی از آن پیشگیری کرد.
دکتر متیو هوراکس از دانشگاه ادینبورگ افزود: MND یک بیماری ویرانگر است، به طوری که کسانی که تشخیص داده می شوند به طور متوسط 3 تا 5 سال زنده می مانند. این کار نشان می دهد که می توان علائم بیماری را در بافت هایی که به راحتی در دسترس هستند مشاهده کرد، به شکلی که  یک دهه قبل از اولین علائم اصلی تشخیص داده می شود. این می تواند راه را برای تشخیص زودهنگام، گسترش پنجره درمانی، و منجر به درمان نهایی برای MND هموار کند.
این کار همچنین منابع بافت خارق‌العاده موجود در اسکاتلند را برجسته می‌کند و قدرت تحقیقات بین رشته‌ای را در رابط شیمی و پزشکی در ادینبورگ و آبردین نشان می‌دهد.
این مطالعه در ژورنال Pathology: Clinical Research منتشر شد.
منبع: medicalxpress