نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حذف خاطرات بد در طول خواب با استفاده از صوت

به گزارش سیناپرس همدان، نویسندگان این مطالعه می گویند که این کشف در مراحل اولیه توسط محققان دانشگاه یورک، به طور بالقوه می تواند به تکنیک هایی برای کمک به تضعیف خاطرات آسیب زا و مزاحم تبدیل شود.
تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که پخش نشانه‌های صوتی در طول خواب می‌تواند برای تقویت خاطراتی خاص مورد استفاده قرار گیرد، اما این مطالعه جدید اولین شواهد قوی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد این تکنیک همچنین می‌تواند برای کمک به فراموشی خاطراتی نیز در افراد استفاده شود.
نویسنده اول این مطالعه، دکتر بردور جونسن، دانشجوی پسا دکترا در گروه روانشناسی دانشگاه یورک، گفت: اگرچه  تحقیقات در این مرحله هنوز بسیار آزمایشی است، اما نتایج مطالعه ما این احتمال را افزایش می‌دهد که ما می‌توانیم توانایی یادآوری خاطراتی خاص را با پخش نشانه‌های صوتی، در زمانی که فردی در خواب است افزایش و یا کاهش دهیم.
او می گوید: افرادی که ضربه های روحی و روانی را تجربه کرده اند ممکن است به دلیل خاطراتشان از آن رویدادها از طیف گسترده ای از علائم ناراحت کننده رنج ببرند. اگرچه هنوز راه زیادی باقی مانده است، اما کشف ما به طور بالقوه می تواند راه را برای تکنیک های جدیدی برای تضعیف این خاطرات که می تواند در کنار درمان های موجود استفاده شود هموار کند.
برای این مطالعه، از 29 شرکت‌کننده خواسته شد جفت‌ کلمه های نامرتبطی را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، از آنها خواسته شد که جفت کلمه "چکش – دفتر" و "چکش – کاردی بی" را به خاطر بسپارند. 
سپس شرکت کنندگان یک شب را در آزمایشگاه خواب دانشگاه یورک خوابیدند. تیم تحقیقاتی امواج مغزی آنها را تجزیه و تحلیل کرد و هنگامی که آنها به خواب عمیق یا موج آهسته (که به عنوان خواب مرحله سوم نیز شناخته می شود) به آرامی کلمه ای را که نشان دهنده شی (مثلاً چکش) بود را توسط هدفون پخش می کردند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که یادگیری یک جفت کلمه و پخش صدای مرتبط با آن جفت کلمه در هنگام خواب، حافظه شرکت کنندگان را برای به یادآوری آن کلمه هنگام بیدار شدن در صبح بهبود می بخشد. این بار، زمانی که جفت کلمات با هم همپوشانی داشتند، افزایش حافظه برای یک کلمه، اما کاهش حافظه برای کلمه دیگر مشاهده شد. این نشان می دهد که ممکن است با پخش صداهای مرتبط در طول خواب باعث فراموشی انتخابی شود.
به گفته محققان، خواب نقش مهمی در تأثیراتی که در مطالعه خود مشاهده کردند، داشت. نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر آیدان هورنر از گروه روانشناسی در دانشگاه یورک، گفت: رابطه بین خواب و حافظه، شگفت انگیز است. ما می دانیم که خواب برای پردازش حافظه بسیار مهم است و حافظه ما با خواب خوب معمولاً بهتر بازیابی می شود. مکانیسم های دقیق در این پروسه نامشخص است، اما در طول خواب به نظر می رسد که ارتباطات مهم، تقویت شده و موارد غیر مهم کنار گذاشته می شوند.
این تحقیق این احتمال را افزایش می دهد که فرآیند مذکور می تواند از بیرون کنترل شود، تا بتوان از خواب برای کمک به تضعیف خاطرات دردناک استفاده کرد.
هورنر در پایان گفت: گام‌های بعدی برای تیم تحقیقاتی ما این است که مشخص کنیم چگونه این نشانه‌ها باعث فراموشی می‌شوند، تا بتوانیم این اثرات را در حذف خاطرات بد کنترل کنیم و این که آیا می‌توانیم از همان تکنیک برای تضعیف خاطرات دنیای واقعی استفاده کنیم یا خیر.
این مطالعه در ژورنال Learning and Memory منتشر شد.
منبع: medicalxpress
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل