نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اصلاح الگوی غذایی جامعه، مردم را به مصرف کمتر غذای مضر تشویق می کند

به گزارش سیناپرس همدان، آرزو کاوه ای  اظهار کرد: اصلاح الگوی غذایی جامعه به نحوی که مردم را به مصرف کمتر مواد غذایی مضر و ناسالم و افزایش مصرف مواد غذایی سالم تشویق کند، بسیار کارساز خواهد بود.

وی افزود:  کاهش مصرف قندهای ساده ، نمک و چربی که در ایجاد و تشدید بیماری هایی چون چاقی و اضافه وزن، دیابت، بیماری های قلبی و پرفشاری خون بسیار موثر هستند و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها، حبوبات و لبنیات می تواند کمک قابل توجهی به ارتقاء امنیت غذائی خانوار داشته باشد.

وی ادامه داد: آن چه که مسلم است علاه براین موارد، در سطح سیاستگذاری های کلان امنیت غذا و تغذیه، اقدامات دیگری از جمله کنترل و نظارت جدی بر قیمت مواد غذایی، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های درآمدی پایین در زنجیره تولید، عرضه و مصرف غذا و اتخاذ تدابیری برای کاهش ضایعات و هدر رفت مواد غذایی حائز اهمیت است تا بتوان خطر ناامنی غذایی، بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای در بیماری های غیرواگیر شایع ازجمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را کنترل کرد.

کاوه ای با اشاره به اینکه 16 اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است، تصریح کرد: شعار امسال سازمان جهانی غذا «غذابرای همه؛ هیچ کس نباید گرسنه بماند» عنوان شده است و این شعار در واقع از بعد امنیت غذایی قابل بحث و بررسی است، چرا که مفهوم امنیت غذایی دسترسی همه افراد به غذایی سالم و کافی برای داشتن یک زندگی فعال است که این دسترسی در دو بعد دسترسی فیزیکی و اقتصادی مفهوم پیدا می کند.

وی در ادامه افزود: در بحث امنیت غذایی دو مولفه سلامت و کفایت غذا  بسیار مهم و تاثیر گذار است، بنابراین برای دسترسی به امنیت غذایی پایدار در جامعه علاوه بر تامین دسترسی اقتصادی غذا که به طور عمده از وظایف سیاستمداران و سازمان های متولی تولید و توزیع غذاست و در سطوح ملی تعیین تکلیف می شود  همچنین در بعد دسترسی فیزیکی و تامین غذای سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

کاوه ای گفت: آموزش به عنوان یکی از استراتژی های کاربردی در همه مباحث، در این میان نیز تاثیرگذار است، بنابراین  آموزش جامعه و ارتقاء آگاهی های تغذیه ای افراد می تواند آنان  را به طرف  انتخاب  مواد غذائی سالم سوق دهد.

گزارش: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل