نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص بیماری آلزایمر در خون

به گزارش سیناپرس، بیماری آلزایمر یک بیماری تخریب‌کننده عصبی است که با از بین رفتن تدریجی نورون‌ها و سیناپس‌ها در مغز مشخص می‌شود. یکی از دلایل اولیه بیماری آلزایمر، تجمع آمیلوئید β ((Aβ در مغز است که در آن پلاک‌ها تشکیل می‌شود. بیماری آلزایمر بیشتر در افراد بالای 65 سال دیده می شود و در حال حاضر نمی توان آن را متوقف یا معکوس کرد. بنابراین، بیماری آلزایمر یک نگرانی عمده برای کشورهای دارای جمعیت سالخورده مانند ژاپن است.
تیمی از دانشمندان دانشگاه هوکایدو و توپپان به سرپرستی دانشیار متخصص، کوههی یویاما در دانشکده علوم زیستی پیشرفته، دانشگاه هوکایدو، یک فناوری حسگر زیستی توسعه داده اند که می تواند اگزوزوم های متصل شونده به Aβ را در خون موش ها تشخیص دهد، که با درصد افزایش بیماری، افزایش و Aβ در مغز تجمع می یابد. تحقیقات آنها در مجله Alzheimer's Research & Therapy منتشر شد.
هنگامی که بر روی مدل‌های موش آزمایش شد، اگزوزوم اتصال Aβ Digital ICA  (idICA) نشان داد که غلظت اگزوزوم‌های متصل شونده به Aβ با افزایش سن موش‌ها افزایش می‌یابد. این مهم است زیرا موش‌های مورد استفاده موش‌های مدل بیماری آلزایمر بودند که در آن Aβ با افزایش سن در مغز تجمع می‌یابد.
علاوه بر عدم درمان موثر آلزایمر، روش های کمی برای تشخیص آلزایمر وجود دارد. آلزایمر را می توان به طور قطعی تنها با معاینه مستقیم مغز تشخیص داد، که فقط پس از مرگ قابل انجام است. تجمع Aβ در مغز را می توان با آزمایش مایع مغزی نخاعی یا توموگرافی انتشار پوزیترون اندازه گیری کرد. با این حال، روش اول یک آزمایش بسیار تهاجمی است که قابل تکرار نیست، و دومی نیز بسیار گران است. بنابراین، نیاز به یک آزمایش تشخیصی اقتصادی، دقیق و در دسترس است.
کار قبلی توسط گروه یویاما نشان داده است که تجمع Aβ در مغز با اگزوزوم های متصل شونده به Aβ ترشح شده از نورون ها مرتبط است که Aβ را تخریب کرده و به سلول های میکروگلیال مغز منتقل می کند. اگزوزوم ها کیسه های محصور در غشاء هستند که توسط سلول هایی ترشح می شوند که دارای نشانگرهای سلولی در سطح خود هستند. این تیم آزمایش دیجیتال تهاجمی شکاف انحصاری Toppan (Digital ICA) را برای تعیین کمیت غلظت اگزوزوم های متصل شونده به Aβ در 100 میکرولیتر خون اقتباس کردند. دستگاهی که آنها ساخته اند مولکول ها و ذرات را در یک نمونه یک به یک در چاه های میکروسکوپی به اندازه یک میلیون میکرومتر روی یک تراشه اندازه گیری به دام می اندازد و وجود یا عدم وجود سیگنال های فلورسنت ساطع شده از شکاف اگزوزوم های اتصال Aβ را تشخیص می دهد.
آزمایشات بالینی این فناوری در حال حاضر بر روی انسان در حال انجام است. این فناوری بسیار حساس idICA اولین کاربرد ICA است که تشخیص بسیار حساس اگزوزوم‌هایی را که مولکول‌های سطحی خاصی را از مقدار کمی خون بدون نیاز به یادگیری تکنیک‌های خاص حفظ می‌کنند، ممکن می‌سازد. از آنجایی که به طور کلی برای نشانگرهای زیستی اگزوزوم قابل استفاده است، می توان آن را برای استفاده در تشخیص سایر بیماری ها نیز تطبیق داد.
منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل