نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آرایه میکروالکترودی، نقشه های دوبعدی دقیقی از الکتروفیزیولوژی نخاع در حین جراحی ارائه می دهد

به گزارش سیناپرس، جراحی ستون فقرات یک عمل ظریف است. جراحان نه تنها باید اشتباه را برطرف کنند، بلکه باید این کار را بدون آسیب رساندن به اعصاب انجام دهند که می تواند منجر به اختلال در بیماران شود. یکی از زمینه‌های نگرانی ویژه برداشتن تومور است، اما حتی انجام نمونه‌برداری نیز خطرناک است. جراحان ستون فقرات در حال حاضر از دستگاه های نظارت عصبی حین عمل استفاده می کنند که فعالیت الکتریکی در سیستم عصبی را کنترل می کند. با چنین وسایلی، الکترودها روی عضلات پشت و پوست سر قرار می گیرند. این کار در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.
متأسفانه آنها اطلاعات دقیقی را ارائه نمی دهند که این همان چیزی است که جراحان به آن نیاز دارند. در بسیاری از موارد، آنها فقط به جراح هشدار می دهند که آسیبی پیش تررخ داده است. در این تلاش جدید، محققان تلاش کرده‌اند تا با ایجاد دستگاهی که امکان نظارت دقیق‌تر الکتروفیزیولوژیکی در حین جراحی را فراهم می‌کند، سیستم را بهبود بخشند.
دستگاه جدید شامل مجموعه ای از الکترودها است که جراح مستقیماً روی ستون فقرات نزدیک محل جراحی اصلی قرار می دهد. الکترودها پاسخ‌های الکتروفیزیکی اعصاب نخاعی را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را به رایانه‌ای منتقل می‌کنند که آنها را روی یک نقشه دوبعدی با دقت کم تر از  میلی‌متری مخابره می‌کند، که جراح می‌تواند در زمان انجام یک عمل جراحی اط آن کمک بگیرد.
محققان دستگاه جدید خود را طی شش روش واقعی روی داوطلبان آزمایش کردند. آنها دریافتند که دستگاه آنها حساسیت بالاتری نسبت به دستگاه های فعلی ارائه می دهد و در کمک به جراح در طول جراحی ستون فقرات از آنها بهتر عمل می کند.
قبل از اینکه دستگاه برای تایید ارسال شود، آزمایش بیشتری لازم است، اما محققان مطمئن هستند که سیستم آنها اطلاعات دقیق تری را در اختیار جراحان ستون فقرات قرار می دهد و در نتیجه از آسیب عصبی در بیماران آینده جلوگیری می کند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که می توان از دستگاه آنها برای نظارت بر پیشرفت بهبودی در افرادی که ستون فقرات آسیب دیده دارند استفاده نمود.

منبع : medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل