نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط نوروویروس با بیماری کرون ممکن است به درمان های جدید منجر شود

به گزارش سیناپرس، نوروویروس، یک عفونت رایج که باعث استفراغ و اسهال می‌شود، یکی از چندین ویروس و باکتری است که تصور می‌شود باعث شروع بیماری در بیماران کرون می‌شود، اما علت آن را نمی‌دانیم.
یک سرنخ زمانی پدیدار شد که مطالعات گذشته نشان داد که یک تغییر ژنتیکی خاص (جهش) در اکثر بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد. این جهش باعث می شود که سلول های روده در برابر صدمات آسیب پذیرتر شوند. با این حال وقتی فهمیدیم که نیمی از آمریکایی‌ها دارای همین جهش ژنتیکی خطرناک هستند، اما کمتر از نیم میلیون نفر به کرون مبتلا می‌شوند، این رمز و راز دوباره عمیق‌تر شد.
این کار جدید در ژورنال نیچر که در تاریخ 5 اکتبر به صورت آنلاین منتشر شد، برای اولین بار نشان داد که در افراد سالم، برای توقف حمله به سلول های روده مدافعان ایمنی به نام سلول های T پروتئینی به نام مهارکننده آپوپتوز پنج (API5) ترشح می کنند که به سیستم ایمنی سیگنال می دهد.
این پروتئین یک لایه محافظتی دیگر در برابر آسیب های ایمنی اضافه می کند، بنابراین حتی کسانی که جهش دارند می توانند روده سالمی داشته باشند. با این حال، محققان همچنین دریافتند که عفونت نوروویروس ترشح سلول‌های T API5 را در موش‌هایی که بیماری کرون جوندگان را دارند، مسدود می‌کند و در این فرآیند سلول‌های روده را از بین می رود.
این کار به رهبری محققان دانشکده پزشکی گروسمن نیویورک، انجام شد از این نظریه حمایت می کند که API5 از اکثر افراد مبتلا به جهش در برابر بیماری محافظت می کند تا زمانی که یک محرک دوم، مانند عفونت نوروویروس، برخی از آنها را از آستانه بیماری عبور دهد.
در آزمایش‌هایی که بر روی موش‌هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند تا جهش مرتبط با بیماری کرون در انسان را داشته باشند، موش‌هایی که فرم تزریقی API5 دریافت کردند زنده ماندند، در حالی که نیمی از گروه تیمار نشده مردند. به گفته نویسندگان مطالعه، این ایده تایید شده است که این پروتئین از سلول های روده محافظت می کند. در بافت انسانی، محققان دریافتند که افراد مبتلا به بیماری کرون بین پنج تا ده برابر کمتر، سلول‌های T تولیدکننده API5 در بافت روده خود نسبت به افراد بدون این بیماری دارند.
نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص گوارش، یو ماتسوزاوا-ایشیموتو، پزشک و متخصص بیماری کرون، می‌گوید: یافته‌های ما بینش جدیدی درباره نقش کلیدی مهارکننده پنج آپوپتوز در بیماری کرون ارائه می‌دهد. این مولکول ممکن است هدف جدیدی برای درمان این بیماری خودایمنی مزمن باشد که مدیریت آن در طولانی مدت دشوار است.
ماتسوزاوا-ایشیموتو، محقق پسا دکتری در NYU Langone Health، خاطرنشان می‌کند که درمان‌های کنونی که با سرکوب سیستم ایمنی کار می‌کنند، بیماران را در معرض خطر بالای عفونت قرار می‌دهند و اغلب پس از چند سال استفاده، اثربخشی خود را کاهش می‌دهند. او اضافه می کند که یک روش درمانی با هدف قرار دادن API5 ممکن است از این مشکلات جلوگیری کند.
در مجموعه دیگری از آزمایش‌ها، محققان ساختارهای اندام مانندی را از بافت جمع‌آوری‌شده از انسان‌هایی که آزمایش آن‌ها، برای جهش مثبت بود ایجاد کردند. قابل ذکر است که این ساختارها فقط از سلول های پوشش روده ساخته شده بودند. سپس، تیم تحقیقاتی API5 را در این ساختار های شبیه به روده‌ کوچک قرارداد و دریافت که این درمان از سلول‌های روده محافظت می‌کند. علاوه بر این، افزودن سلول های T تولید کننده API5 نیز از پوشش روده محافظت می کند.
دکتر شوهی کوید، نویسنده ارشد این مطالعه و بیوشیمیدان، می‌گوید: نتایج تحقیقات ما به توضیح اینکه چرا پیوندهای ژنتیکی با کرون بسیار گسترده‌تر از تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری است، کمک می‌کند. کوید استاد گروه بیوشیمی و فارماکولوژی مولکولی در NYU Langone و عضو مرکز سرطان Perlmutter آن است.
دکتر کن کادول، نویسنده ارشد این مطالعه و میکروبیولوژیست، در Recanati، می‌افزاید: مطالعه ما نشان می‌دهد که وقتی نوروویروس افرادی را با توانایی ضعیف تولید مهارکننده 5 آپوپتوز آلوده می‌کند، تعادل را به سمت یک بیماری خودایمنی کامل تغییر می‌دهد.
کادول هشدار می دهد که در حالی که نویسندگان مطالعه پروتئین API5 را از بافت انسانی به جای جوندگان استخراج کردند، هنوز مشخص نیست که آیا درمان تزریقی می تواند به طور ایمن در انسان انجام شود یا خیر.
تیم تحقیقاتی بعدی قصد دارد اثرات بلندمدت تزریق API5 را بررسی کند تا بهتر بفهمد که آیا درمان آینده نگر می تواند به طور موثر بیماری کرون را مدیریت کند، که ممکن است به طور مکرر در یک دوره طولانی طغیان کند.
منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل