نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف دومین نوع سلول بنیادی در مغز موش

به گزارش سیناپرس، این فرآیند که به عنوان نوروژنز بزرگسالان شناخته می شود، به موش ها کمک می کند تا حس بویایی خود را حفظ کنند. یک تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر فرانچسکا سیکولینی در مرکز بین رشته ای علوم اعصاب (IZN) دانشگاه هایدلبرگ اخیراً دومین جمعیت سلول بنیادی را در مغز موش کشف کردند. این نوع جدید از سلول های بنیادی در درجه اول در تولید نورون های جدید در پیاز بویایی موش های بالغ نقش دارد.
تا به حال، تحقیقات علمی در مورد نوروژنز بر روی سلول های بنیادی به اصطلاح آپیکال متمرکز شده است. دکتر سیکولینی توضیح می دهد: آنها مدت ها به عنوان تنها جمعیت سلول های بنیادی در مغز موش بالغ و همچنین محرک اصلی تشکیل سلول های عصبی در نظر گرفته می شدند. این سلول های بنیادی عصبی در ناحیه زیر بطنی نزدیک بطن جانبی مغز قرار دارند.
زمانی اعتقاد بر این بود که آنها سلول‌های پیش‌ساز را تشکیل می‌دهند که سپس در پیاز بویایی موش‌ها به سلول‌های عصبی بینابینی تمایز می‌یابند، سلول‌های عصبی که انتقال محرک‌ها را بین نورون‌های متصل به هم تعدیل می‌کنند. محققان هایدلبرگ توانستند نظریه نوع سلول بنیادی منفرد و این فرض که سلول های بنیادی آپیکال مسئول نوروژنز هستند را رد کنند.
در ابتدا، محققان دپارتمان نوروبیولوژی در حال بررسی چگونگی رفتار این جمعیت سلول‌های بنیادی تنها در مغز موش در موقعیت‌های مختلف بودند. آن‌ها از حیواناتی استفاده کردند که سلول‌های بنیادی عصبی آن‌ها با استفاده از رنگ فعال در هسته سلول به رنگ سبز در آمده بودند.
نوروبیولوژیست ها از کشف این نکته شگفت زده شدند که اکثر سلول های سبز ویژگی های شناخته شده سلول های بنیادی آپیکال را نشان نمی دهند.دکتر سیکولینی می گوید: در ابتدا، ما فکر کردیم که آنها می توانند آستروسیت ها باشند، سلول های کمکی که اطمینان حاصل می کنند که نورون ها قادر به انجام کار خود هستند. اما پس از انجام تعدادی از آنالیزهای عملکردی، به سرعت مشخص شد که این سلول ها باید یک جمعیت از سلول های بنیادی جداگانه باشند.
مطالعات بیشتر نشان داد که نوع سلول بنیادی تازه کشف شده از نظر مورفولوژی و همچنین عملکرد با جمعیت شناخته شده متفاوت است. این نوع سلول هیچ تماسی با بطن جانبی مغز ندارد و به همین دلیل به آن پایه ای می گویند. محققان به این نتیجه رسیدند که سلول های بنیادی پایه، و نه آپیکال، مسئول تشکیل نورون ها در پیاز بویایی هستند.
برای اثبات این موضوع، آنها به طور جداگانه هر دو جمعیت سلولی را  نشان گذاری کردند و سپس مشاهده کردند که آیا نورون های نشاندار شده در پیاز بویایی پیدا می شوند یا خیر. فرانچسکا سیکولینی توضیح می دهد: این فقط زمانی اتفاق افتاد که جمعیت پایه نشان گذاری شد. هنگامی که فقط سلول های بنیادی آپیکال نشان گذاری شدند، هیچ نورون نشاندار جدیدی در پیاز بویایی تشخیص داده نشد.
دانشمندان هایدلبرگ همچنین دریافتند که هر دو نوع سلول های بنیادی و سلول های پیش ساز در مغز موش از طریق به اصطلاح برهمکنش های ناچ با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. گیرنده ای با همین نام نقش حیاتی ایفا می کند و سرعت تکثیر سلول ها را کنترل و فرآیند تمایز سلولی را نظارت می کند.
کاتیا باور، محقق دکترا در گروه کاری فرانچسکا سیکولینی، توضیح می‌دهد: فعالیت ناچ تعیین می‌کند که یک سلول بنیادی یک سلول بنیادی باقی بماند یا به یک سلول عصبی تبدیل شود. او می افزاید: ما گمان می کنیم که سلول های بنیادی آپیکال در فعال شدن مسیر سیگنال ناچ مداخله می کنند و می توانند از تکثیر و نوروژنز جلوگیری کنند. در میان عوامل دیگری که از تخلیه مخزن سلول های بنیادی جلوگیری می کند.
دکتر سیکولینی می‌گوید: کشف ما مبنی بر وجود نوع دیگری از سلول‌های بنیادی در مغز موش حیوانات بالغ، نور جدیدی را به فرآیندهای تشکیل نورون می‌تاباند. مغز انسان سلول های بنیادی مشابهی دارد که در تشکیل تومورهای مغزی نقش دارند. محققان هایدلبرگ امیدوارند که کار آنها همچنین نور جدیدی را در مورد توسعه و درمان احتمالی چنین تومورهایی بیافکند.
این تحقیق در گزارش های EMBO منتشر شد.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل