نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محرک مولکولی جدید برای رتینوبلاستوما

به گزارش سینا پرس، اکنون محققان دانشگاه UT Southwestern و دانشگاه میامی کشف کرده‌اند که یک مولکول ، گیرنده گاما مرتبط با استروژن یا ESRRG،  بیش فعال می‌شود و بقای سلول‌های تومور را در رتینوبلاستوما تقویت می‌کند. گروهی  در Science Advances گزارش کردند، مسدود کردن ESRRG سلول‌های رتینوبلاستوما را از بین می‌برد.
اکتشاف ما می تواند منجر به درمان های ابتکاری جدید برای این نوع از سرطان شود که از این وابستگی رتینوبلاستوما به ESRRG بهره می برد. هاربر به عنوان معاون تحقیقات ترجمه در موسسه چشم پالمر بسکام در دانشگاه میامی خدمت نمود.
رتینوبلاستوما یک سرطان نادر است که شبکیه را درگیر می کند،  بافتی در پشت چشم که نور را دریافت می کند و آن را با سیگنال هایی به مغز تبدیل می فرستد. اغلب در کودکان زیر 2 سال تشخیص داده می شود و با جهش در ژن RB1 همراه است. با این حال، در حال حاضر هیچ درمان خاص و هدفمندی وجود ندارد. پزشکان بر داروهای شیمی درمانی با اثر گسترده تکیه می کنند که دارای عوارض جانبی و سمیت های متعددی می باشند.
در مطالعه جدید، دکتر هاربر و همکارانش ژن ها و پروتئین های سلول های تومور را از 103 بیمار مبتلا به رتینوبلاستوما تجزیه و تحلیل کردند که نشان دهنده بزرگترین تجزیه و تحلیل توالی رتینوبلاستوما است که تا به امروز گزارش شده است. در حالی که 94 درصد از تومورها حاوی جهش RB1 بودند، بسیاری از آنها حاوی ژن های تغییر یافته دیگری نیز بودند. وقتی دانشمندان این جهش‌های دیگر را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که بسیاری از آنها در یک مسیر سیگنالینگ درون سلول‌ها درگیر هستند: یک شبکه مولکولی که ESRRG را تنظیم می‌کند.کشف گردیده است که ESRRG در رشد اولیه شبکیه و سایر اجزای سیستم عصبی نقش دارد اما قبلا هرگز با رتینوبلاستوما مرتبط نبوده است.
تیم او در ادامه نشان داد که RB1 به طور معمول  ESRRG را در سلول های طبیعی شبکیه خاموش می کند . با این حال، در سلول‌های شبکیه‌ای که به رتینوبلاستوما تبدیل شده‌اند، ESRRG فعال می‌شود و به زنده ماندن و تکثیر سلول‌ها کمک می‌کند، حتی با کاهش سطح اکسیژن در حالتی که معمولاً سیگنالی است که سلول‌های سالم را می‌کشد. مسدود کردن ESRRG باعث می‌شود سلول‌ها در این شرایط کم اکسیژن که در تومورهای با رشد سریع و داخل چشم رایج است، بمیرند.
دکتر هاربر، یکی از اعضای مرکز جامع سرطان هارولد سی. سیمونز، گفت: ما دریافتیم که وقتی سلول‌ها RB1 را از دست می‌دهند، با وجود شرایط کم اکسیژن.ESRRG آزاد می‌شود تا به رشد تومور ادامه دهد.
محققان خاطرنشان کردند که مطالعات بیشتری برای اثبات اینکه داروهایی که ESRRG را هدف قرار می دهند می تواند در انسان برای درمان رتینوبلاستوما استفاده شود، مورد نیاز است. اما نتایج آنها دلگرم کننده است.
دکتر هاربر گفت: رتینوبلاستوما شایع ترین سرطان چشم در کودکان است و در نهایت داشتن یک هدف دارویی بالقوه فوق العاده هیجان انگیز است.
منبع : medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل