نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گونه‌های فعال اکسیژن در عملکرد سلول‌های بنیادی و پیشگیری از التهاب نقش دارند

به گزارش خبرگزاری سینا محققان مونت سینای  یکی از اولین مطالعات را برای نشان دادن اهمیت گونه های اکسیژن فعال در حفظ عملکرد سلول های بنیادی و جلوگیری از التهاب در حین ترمیم زخم منتشر کرده اند که می تواند بینش بیشتری در مورد پیشگیری و درمان بیماری های التهابی روده (IBD ) ارائه دهد. یافته های اخیر در مجله Gut منتشر شده است.
 گونه های اکسیژن فعال، ساختار های  بسیار واکنش پذیری هستند که از اکسیژن تشکیل می شوند. آنها به عنوان سیگنال های اصلی اختلال عملکرد سلولی هستند که به بیماری ها کمک می کنند. ترشح گونه های فعال اکسیژن در روده برای حفظ عملکرد سلول های بنیادی ضروری و برای ترمیم زخم مهم است. با این حال، می تواند اثرات التهابی نیز ایجاد کند. تیم مونت سینای فاکتورهای کلیدی رونویسی را که باعث تغییرات غیرطبیعی سلول‌های بنیادی می‌شوند، یافتند که نشان‌دهنده نقش مهم گونه‌های فعال اکسیژن در حفظ روده‌های سالم است.
نویسنده ارشد جودی اچ چو، پزشک و رئیس ژنتیک فرایند ترجمه و کرسی وارد کولمن در ژنتیک ترجمه، و معاون پاتولوژی، مولکولی و پزشکی مبتنی بر سلول در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینای  بیان کرد : 
در حالی که واضح است که تنظیم اکسیژن و گونه های اکسیژن فعال نقش مهمی در بیماری های مزمن، و IBD به طور خاص ایفا می کند، این مطالعه پیشرفت بزرگی را در تعریف نقش کلیدی گونه های اکسیژن در حفظ یک سد اپیتلیال سالم برای IBD ارائه می دهد.
تیم تحقیقاتی نقش گونه‌های فعال اکسیژن و NOX1، پروتئین مورد استفاده برای تولید این مواد شیمیایی را با بررسی بیان ژن تک سلولی در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی در مدل‌های موش، و همچنین ex vivo در قالب نمونه‌برداری‌های روده انسان مورد مطالعه قرار دادند. به دنبال کولونوسکوپی های معمول آنها مقدار گونه‌های اکسیژن فعال را اندازه‌گیری کردند و مشخصات بیان ژن سلول‌های سد روده را از موش‌ها و بیماران انسانی مبتلا به زیرگروه IBD به نام کولیت اولسراتیو آنالیز کردند. سلول های سد کننده روده سطح روده را می پوشانند و به هضم غذا، جذب مواد مغذی و جلوگیری از هجوم باکتری های روده کمک می کنند. محققان مونت سینای داده های بیان ژن را در بافت های ملتهب و غیر ملتهب روده بزرگ مقایسه کردند.
محققان دریافتند که ترکیبی از NOX1، که فاقد عملکرد است، که منجر به کاهش گونه‌های فعال اکسیژن می‌شود، به علاوه وجود ماده‌ای به نام TNF که باعث التهاب می‌شود، منجر به افزایش غیرطبیعی سلول‌های میکروفولد  می‌شود. سلول های میکروفولد، که به عنوان سلول های M نیز شناخته می شوند، برای تنظیم پاسخ ایمنی روده بسیار مهم هستند. تیم تحقیقاتی این افزایش غیرطبیعی در سلول‌های M را در نتیجه از دست دادن گونه‌های فعال اکسیژن در سلول‌های بنیادی در هر دو مدل انسان و موش یافتند. این افزایش در سلول های M اپیتلیال باعث افزایش جذب سلول های ایمنی در موش ها می شود. با تیمار  سلول‌های روده با گونه‌های اکسیژن فعال، آن‌ها توانستند نقص اولیه ناشی از از دست دادن گونه‌های اکسیژن فعال در طول التهاب را معکوس کنند.
نای یون هسو، سرپرست تیم تحقیق، دانشمند در آزمایشگاه جودی چو، گفت:  اکسیژن فعال آزاد شده توسط سلول های بنیادی برای حفظ روده سالم از طریق حفظ تعادل بین انواع سلول های سد روده حیاتی است. 

منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل