از دست دادن ژن باعث افزایش متاستاز و پیشرفت سرطان می شود

به گزارش سیناپرس، متاستاز علت بیشتر مرگ‌های مرتبط با سرطان است، اما مکانیسم‌های زمینه‌ای آن علیرغم پیشرفت‌های اخیر در درمان‌ها و مراقبت‌های سرطان به خوبی شناخته نشده است.
سلول‌های تومور در گردش (CTC) با جدا شدن از تومورهای اولیه و حرکت در جریان خون برای ایجاد تومورهای جدید، متاستاز سرطان را تحریک می‌کنند. با این حال، شناسایی عوامل ژنتیکی که CTC ها را تنظیم می کنند و به آنها کمک می کند تا وارد جریان خون شوند، به دلیل نادر بودن و ماهیت ناهمگن CTC ها، یک مانع اصلی همچنان باقی مانده است.
شانا کلی، دکترای بیوشیمی و ژنتیک مولکولی،  نینا بی. شوارتز استاد شیمی و مهندسی زیست پزشکی در دانشکده مهندسی مک کورمیک و نویسنده ارشد این مطالعه.، گفتند: اگر ما بتوانیم متاستاز را خاموش کنیم، سرطان کشنده نخواهد بود. درک اینکه چرا CTC ها وارد خون می شوند یک گام مهم است.
برای کشف مکانیسم‌هایی که باعث مهاجرت CTC می‌شوند، محققان از ویرایش ژن CRISPR برای حذف ژن‌ها در سلول‌های سرطان پروستات تشکیل‌دهنده تومور کاشته‌شده در موش‌ها استفاده کردند و هر سلول عملکرد یک ژن در ژنوم انسان را از دست داد.CTC  ها با استفاده از اولین رویکرد در نوع خود که توسط آزمایشگاه کلی توسعه یافته است، جمع آوری شدند که به طور موثر آن ها را از سلول های خونی جدا می کند.
از این غربالگری، محققان SLIT2 را به عنوان شایع ترین ژن مرتبط با CTC شناسایی کردند. این ژن پروتئین SLIT2 را کد می کند که به نوبه خود بر مهاجرت سلولی تأثیر می گذارد. هنگامی که CTC های بدون SLIT2 دوباره به مدل موش وارد شدند، محققان دریافتند که تعداد CTC ها در جریان خون موش ها افزایش یافته است.
یافته ها نشان می دهد که از دست دادن SLIT2 در سلول های تومور در گردش، متاستاز را افزایش می دهد و پیشرفت سرطان را بیشتر می کند. به گفته کلی، گام‌های بعدی شامل غربالگری ژن‌هایی است که به جای حذف فعال می شوند، که برای شناسایی اهداف دارویی جدید که به طور بالقوه می‌توانند متاستاز را کند یا از آن جلوگیری کنند، استفاده می گردند.
کلی که یکی از اعضای مرکز جامع سرطان دانشگاه نورث وسترن رابرت اچ. لوری است، گفت: ما می دانیم که در بیمارانی که SLIT2 از دست می رود، اما نتایج بسیار قوی و قابل اتکا نیستند، بنابراین این نشان می دهد که اگر بتوانیم عملکرد SLIT2 را بازگردانیم، می توانیم از متاستاز جلوگیری کنیم.

منبع: medicalxpress.com