نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثرات مثبت امگا 3 بر سیستم ایمنی در موارد شدید کووید

به گزارش سیناپرس، در آینده، این مطالعه که در مجله Clinical and Translational Medicine منتشر شده است، می تواند منجر به درمان مکمل و مقرون به صرفه برای COVID-19 شود.
در بیماران مبتلا به COVID-19، در نتیجه عفونت با ویروس SARS-CoV-2، سیستم ایمنی و فعال شدن گلبول های سفید در بدن بیش از حد فعال می شود. این می تواند منجر به یک طوفان التهابی به اصطلاح سیستمیک شود که وضعیت بیماری را بدتر می کند و می تواند باعث عوارضی مانند سپسیس و نارسایی قلبی شود.
محققان موسسه Karolinska، در میان دیگران، اکنون نشان داده‌اند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند التیام فعال التهاب را بدون مهار پاسخ ایمنی تحریک کنند. محققان معتقدند با تسریع در بهبود التهاب بدون به خطر انداختن سیستم ایمنی بدن، می توان با جدی ترین عوارض COVID-19 مقابله کرد.
تحریک مولکول های التیام بخش التهاب
این مطالعه در سال 2020 انجام شد، در مرحله اولیه بیماری همه گیر، زمانی که هیچ واکسنی در دسترس نبود. این مطالعه 22 بیمار مسن مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان را مورد بررسی قرار داد که نیمی از آنها به طور تصادفی به مدت پنج روز تحت درمان داخل وریدی با اسیدهای چرب امگا 3 قرار گرفتند و نیمی دیگر به تزریق داخل وریدی حجم متناظر از سالین اختصاص یافتند. اثر درمان با بررسی بیومارکرهای التهابی و واکنش‌های ایمونولوژیک پیدا شد.
مگنوس بک، مشاور ارشد قلب و عروق و استاد دپارتمان پزشکی، سولنا، موسسه کارولینسکا و نویسنده مسئول این مطالعه، می گوید: اول، ما نشان دادیم که متابولیسم اسیدهای چرب به مولکول های التیام دهنده التهاب در بیماران تحت درمان با اسیدهای چرب امگا 3 تحریک شده است. با جداسازی سلول های ایمنی قبل، در حین و بعد از درمان، ما توانستیم نشان دهیم که عملکرد سیستم ایمنی بهبود یافته است. آنالیزهای بیوشیمیایی با همکاری گروه تحقیقاتی Craig Wheelock در بخش بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک، موسسه Karolinska انجام شد.
برنامه ریزی برای مطالعات بیشتر
اکنون محققان در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات بالینی بزرگ‌تری هستند که برای نشان دادن اینکه آیا سیر بیماری در کووید-19 شدید از طریق درمان با اسیدهای چرب امگا-3 بهبود می‌یابد، مورد نیاز است.
دوروتا رلیگا، مشاور ارشد و استاد سالمندان در بخش نوروبیولوژی، علوم مراقبتی و جامعه، موسسه کارولینسکا گفت: این مهم است که حتی در معرض خطر ترین و ضعیف‌ترین بیماران ما در زمانی که، کووید-19، در حال حمله است، فرصت شرکت در مطالعات را داشته باشند و بتوانند با کمک دارو با این بیماری مبارزه کنند.
مگنوس بک می گوید: تحریک التیام التهاب با اسیدهای چرب امگا 3، این پتانسیل را دارد که به یک درمان کم خطر جدید و مقرون به صرفه برای کووید-19، به عنوان مکمل درمان موجود، منجر شود.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء

خروج از نسخه موبایل