نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

لیپیدهای خون، خطر آسیب عصبی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 پیش بینی می کنند

به گزارش سیناپرس، در حالی که برخی از داروها می توانند درد را کاهش دهند، دانشمندان به جستجوی عواملی ادامه می دهند که باعث ایجاد نوروپاتی دیابتی در بیماران می شود تا راه هایی برای کاهش خطر علائم مضر را شناسایی کنند.
یک مطالعه در Michigan Medicine نشان می‌دهد که نشانگرهای زیستی متعدد لیپیدی با ایجاد نوروپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. محققان نمونه های سرمی را از نزدیک به 70 عضو جامعه هندی رودخانه گیلا مبتلا به دیابت نوع 2 که 10 سال بعد برای نوروپاتی مورد آزمایش قرار گرفتند، بررسی کردند. آنها 435 گونه مختلف از لیپیدها را که ترکیبات آلی متشکل از چربی ها و روغن ها هستند، تجزیه و تحلیل کردند.
نتایج منتشر شده در Annals of Clinical and Translational Neurology نشان می دهد که شرکت کنندگان با نمرات بالا از نوروپاتی دیابتی تغییراتی در لیپیدها داشتند که منعکس کننده متابولیسم انرژی مختل شده است.
به گفته نویسنده ارشد دکتر اوا ال. فلدمن، جیمز دبلیو آلبرز، استاد برجسته دانشگاه U-M و راسل ان. دی جونگ، استاد عصب شناسی و مدیر شبکه عصبی برای درمان های نوظهور در پزشکی میشیگان: ما پتانسیل آزمایش این بیومارکرهای لیپیدی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای شناسایی افرادی که دارای بالاترین خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند و تسهیل مدیریت متمرکزتر آن بیماران را داریم.
در حالی که تفاوت‌هایی بین پروفایل‌های چربی پایه شرکت‌کنندگان همراه و یا بدون نوروپاتی وجود داشت، محققان 10 سال قبل از ابتلای فرد به نوروپاتی، الگویی را در پروفایل‌های چربی خون پیدا کردند که نشان‌دهنده اختلال در عملکرد سیگنال در مسیری حیاتی به نام اکسیداسیون بتا بود. این مسیر، لیپیدها را به منابع انرژی عصبی تبدیل می‌کند و در صورت اختلال، اعصابی که از کمبود انرژی رنج می‌برند، آسیب می‌بینند که منجر به نوروپاتی می‌شود.
فلدمن گفت: همانطور که ما در مورد رابطه بین گونه های لیپید سرم و نوروپاتی بیشتر می آموزیم، امکان درمان هدفمند را هم با داروها و هم با مداخلات سبک زندگی باز می کنیم. یافته‌های ما از این مفهوم حمایت می‌کند که چربی‌های سالم غیراشباع منبع بهتری برای انرژی برای اعصابی هستند که دارای چربی‌های بسیار اشباع شده هستند. ما قویاً یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای حفظ یک سیستم عصبی سالم توصیه می‌کنیم.
فلدمن همچنین از ورزش حمایت می کند که کارایی مسیر اکسیداسیون بتا را افزایش می دهد. او گفت: درگیر شدن در یک برنامه غذایی سالم و ورزش، کلید پیشگیری از نوروپاتی است.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل