نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اسیدهای چرب امگا 3 و به ویژه DHA با افزایش میزان توجه در نوجوانان مرتبط است

به گزارش سیناپرس، نتایج که در European Child & Adolescent Psychiatry منتشر شده است، اهمیت داشتن رژیم غذایی که مقادیر کافی از این اسیدهای چرب غیراشباع چند غیراشباع را برای رشد سالم مغز فراهم کند، تایید می کند.
در دوران نوجوانی، تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی در مغز به ویژه در ناحیه جلوی مغز رخ می دهد که نقش عمده ای در کنترل توجه دارد. از سوی دیگر، اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 برای رشد و عملکرد صحیح مغز حیاتی هستند. فراوان ترین اسید چرب در مغز، به ویژه در ناحیه جلوی مغز، DHA است که بیشتر از طریق خوردن ماهی های چرب تامین می شود.
جوردی ژولوز، محقق IISPV، همکار تحقیقاتی ISGlobal و هماهنگ کننده این مطالعه می گوید: علیرغم اهمیت ثابت DHA در رشد مغز، مطالعات اندکی ارزیابی کرده اند که آیا این DHA نقشی در عملکرد توجه نوجوانان سالم دارد یا خیر. علاوه بر این، نقش احتمالی اسید آلفا لینولئیک (ALA)، امگا 3 دیگری که منشأ گیاهی دارد، به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. این موضوع با توجه به مصرف کم ماهی در جوامع غربی مرتبط است.
هدف از این مطالعه تعیین این بود که آیا مصرف بالاتر DHA و ALA با افزایش عملکرد توجه در گروهی متشکل از 332 نوجوان از مدارس مختلف در بارسلون مرتبط است یا خیر. شرکت‌کنندگان تحت آزمایش‌های رایانه‌ای قرار گرفتند که زمان واکنش را اندازه‌گیری می‌کند تا ظرفیت توجه انتخابی و پایدار، ظرفیت بازداری در مواجهه با محرک‌های حواس‌پرتی و تکانشگری را تعیین کند. نوجوانان همچنین به مجموعه‌ای از سؤالات در مورد عادات غذایی پاسخ دادند و نمونه‌های خونی برای اندازه‌گیری سطح DHA و ALA  گلبول‌های قرمز خون  دادند که یک نشانه عینی و معتبر از مصرف طولانی‌مدت این چربی‌ها در رژیم غذایی است.
نتایج نشان می دهد که سطوح بالاتر DHA با توجه انتخابی و پایدارتر و توجه بازدارنده همراه است. در مقابل، ALA با عملکرد توجه مرتبط نبود، اما با تکانشگری کمتر مرتبط بود. آریادنا پینار مارتی، نویسنده اول این مطالعه توضیح می دهد: نقش ALA در کنترل توجه هنوز نامشخص است، اما این یافته ممکن است از نظر بالینی دارای اهمیت باشد، زیرا تکانشگری یکی از ویژگی های چندین بیماری روانپزشکی مانند ADHD است.
ژولوز نتیجه می گیرد: مطالعه ما نشان می دهد که DHA رژیم غذایی به احتمال زیاد در کارهایی که نیاز به توجه دارند نقش دارد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید علت و معلولی و همچنین درک نقش ALA مورد نیاز است. در هر صورت، این یافته ها به شواهد موجود در مورد مزایای مصرف ماهی های چرب (منبع اصلی DHA) در زمانی که مغز در بالاترین سطح پیچیدگی خود قبل از رسیدن به بزرگسالی است، اضافه می کند.
این مقاله و مطالب بیشتر در European Child & Adolescent Psychiatry به چاپ رسیده است.
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل