هیدروژلی که درد ناشی از سوختگی را به حداقل می رساند

به گزارش سیناپرس، این ماده زیستی پیشرفته که در مجله Bioactive Materials توضیح داده شده است، بسیار جاذب است و بر اساس رویکردهای شیمی سبز که بسیاری از مواد شیمیایی سمی و واکنش‌پذیر را که در پانسمان‌های زخم سنتی استفاده می‌شوند، حذف می‌کند.
دکتر او برک اوستا در مرکز مهندسی در پزشکی و جراحی در MGH، می گوید: پانسمان های فعلی به زخم می چسبند و نیاز به جداسازی جراحی یا مکانیکی دارند، که منجر به تأخیر در بهبود و آسیب به بافت های تازه تشکیل شده می شود.
با همکاری دانشگاه تافتز، تیم ما شروع به ایجاد یک هیدروژل ابرمولکولی کرد که می‌توان آن را در صورت تقاضا برای حذف سریع و بدون ضربه توسط پزشک حل کرد، بنابراین نیاز به مسکن‌ها و مواد افیونی و همچنین هزینه‌های اقامت در بیمارستان را کاهش داد.
هیدروژل ها مستقیماً روی زخم قرار می گیرند و با گاز ثانویه یا پانسمان های محافظ پوشانده می شوند. آنها از شبکه ای از پلیمرهای مصنوعی تشکیل شده اند که به ساختار مشبکی متصل شده اند که برای حفظ آب و ایجاد یک محیط مرطوب برای تسریع بهبود زخم طراحی شده است.
چیزی که بیومتریال MGH/Tufts را منحصر به فرد می کند ترکیبی از عوامل است، از جمله این واقعیت که برای مراقبت آسان از بیمار در کمتر از پنج دقیقه حل می شود و با استفاده از محلولی که ساختار فوق مولکولی هیدروژل را بدون هیچ گونه اثرات نامطلوب بر سلول های پوست می شکند.
علاوه بر این، سد محافظ زخم را می توان در حدود 15 ثانیه در مقابل روش های طولانی و بالقوه خطرناک آماده سازی هیدروژل فعلی که ممکن است به دلیل استفاده از آنها و تولید مواد شیمیایی سمی برای محیط زیست مضر باشد، جمع آوری کرد.
و از آنجا که هیدروژل یک ساختار هیبرید است، خواص مکانیکی یا الاستیک قابل مقایسه با خواص یک جامد را با خواص انتشاری یک مایع برای انتشار زخم مرطوب ترکیب می کند.
دکتر آ.اصلیهان گوکالتون، مدرس جراحی در MGH و دانشکده پزشکی هاروارد، و اولین نویسنده این مطالعه توضیح می دهد: پانسمان های هیدروژل برای ترمیم به موقع و سالم زخم سوختگی سال هاست که وجود داشته است، اما آنها از ایده آل فاصله زیادی دارند و حوزه تحقیقات شدید دانشمندان و مهندسان زیستی را نشان می دهند. ما با موفقیت یک هیدروژل هیبریدی فوق مولکولی برای حذف تغییرات دردناک پانسمان زخم ایجاد کردیم که ممکن است خطر عفونت زخم را افزایش دهد و منجر به سپسیس تهدید کننده زندگی و نارسایی چند اندام شود.
مزیت دیگر این اولین پانسمان سوختگی در نوع خود سازگاری آسان آن با بازار مصرف است. دکترعایشه آساتکین دردانشگاه تافتس توضیح می دهد: روش ساده و سریعی که ما برای سنتز و مونتاژ اجزای هیدروژل ایجاد کردیم، امکان تولید در مقیاس بزرگ و تجاری سازی کم هزینه را فراهم می کند. و این راه را برای انتقال این علم پیشرفته به یک کاربرد درمانی قابل دوام در زمینه‌ای که هنوز هیچ استاندارد شناخته‌شده‌ای از مراقبت وجود ندارد، هموار می‌کند.
اوستا دانشیار جراحی در مرکز مهندسی پزشکی و جراحی در MGH و دانشیار جراحی در دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) است. آساتکین دانشیار گروه مهندسی شیمی و بیولوژیکی در دانشگاه تافتس است.

منبع: medicalxpress.com