نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نورون‌های مسن که مستقیماً از پوست تولید می‌شوند با دقت بیشتری بیماری پارکینسون را مدل‌سازی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری سینا با این حال ، یکی از کمبودهای این تکنیک این است که ویژگی های سلولی اختصاصی سن اهدا کننده در هنگام برنامه ریزی مجدد پاک می شوند ، به طوری که سلولهای ساخته شده از IPSC ها به طور معمول شبیه سلول های جنین یا جنین انسان به جای سلول های بزرگسالی یا پیر هستند. بیماریهای عصبی مانند بیماری پارکینسون (PD )عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین مدل سازی با نورونهای مشتق از PSC دشواراست ، که فاقد بسیاری از ویژگی های تعریف کننده نورون های پیر هستند.
براساس گزارش اخیر ژانل دروین-اوولت (دانشگاه مونترال ، کانادا) ، مالین پارمار (دانشگاه لوند ، سوئد) و همکارانش در مجله گزارش سلولهای بنیادی ، یکی از راه های حفظ خصوصیات نورونهای پیر ، ایجاد مستقیم آنها از از پوست بیمار ، بدون واسطه IPSCاست.
محققان موفق شدند سلولهای پوستی را از بیماران مبتلا به پارکینسون به نورون های به اصطلاح دوپامینرژیک (DA) ، که نوع نورونهایی هستند که به تدریج درپارکینسون از دست می روند ، با  قرار دادن ترکیبی خاص از ژنهای عصبی به سلول های پوستی تبدیل کنند. بر خلاف سلولهای بیمار  تولید شده از سلولهای IPS ، این فرآیند تولید نورونهای DA به طور مستقیم از سلولهای پوستی ویژگی های ژنتیکی ، اپی ژنتیکی و متابولیکی سن اهدا کننده را حفظ می کند.
در مقایسه با نورون‌های مسن DA از اهداکنندگان پوست سالم، نورون‌های بیماران PD دارای نقایص سلولی خاص PD بودند که اکنون می‌توان برای اولین بار آن سلول ها را با استفاده از بیماران متفاوت PD که فاقد جهش ژنتیکی شناخته شده هستند، مدل‌سازی کرد. با استفاده از این ابزار جدید، محققان امیدوارند نقایص عصبی مرتبط با PD را از گروه بزرگتری از بیماران PD با هدف شناسایی علل هویتی بیماری و همچنین درمان‌های بالقوه آینده مدل‌سازی کنند.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: سید سپهر ارومیهء
 

خروج از نسخه موبایل