نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سلول های سرطانی را می توان به انواع سلول های با خطر کم تر تبدیل کرد

به گزارش سیناپرس، یکی از ویژگی های سلول های سرطانی سازگاری بالای آنها با محیط های مختلف بدن و مقاومت در برابر درمان های دارویی است. در این ویژگی، آنها شبیه سلول های بنیادی یا سلول های در مراحل اولیه بلوغ هستند.
محققان دانشگاه بازل و بیمارستان دانشگاه بازل امکان بلوغ مصنوعی (یا تمایز) سلول های سرطانی سینه را به عنوان رویکردی برای تبدیل آنها به یک نوع سلول طبیعی تر آزمایش کرده اند.
تمایز یک استراتژی درمانی است که با موفقیت در درمان سرطان های سرطان های خونی که از بافت خون جدا شده است، اما هنوز در تومورهای جامد انجام نشده است. در مجله Oncogene، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور محمد بنتیرس-الج اکنون نتایج نویدبخش جدیدی را گزارش می دهد. محققان توانستند از تمایز برای درمان نوع خاصی از سرطان تهاجمی به نام سرطان پستان منفی سه گانه استفاده کنند.
بنتیرس-الج که یکی از رهبران گروه در دپارتمان زیست پزشکی است، می‌گوید: ما در اینجا نشان می‌دهیم که می‌توانیم سلول‌های سرطان سینه را به سلول‌های کم‌تر مضر که رشدشان متوقف می‌شود، تبدیل کنیم.

فعالیت دوگانه گیرنده استروژن
هورمون استروژن به عنوان یک مولکول پیامرسان در سلول ها با اتصال به گیرنده مرتبط خود، گیرنده استروژن، عمل می کند و در نتیجه باعث ایجاد طیف وسیعی از اثرات بیولوژیکی می شود. در پستان طبیعی، سلول‌هایی که گیرنده استروژن را بیان می‌کنند، سلول‌های تخصصی سینه هستند و تکثیر نمی‌شوند.
در مقابل، در کسری از سرطان های سینه، سلول هایی که گیرنده استروژن را بیان می کنند، به طور قابل توجهی تکثیر می شوند. این سرطان‌های سینه، سرطان‌های پستان گیرنده مثبت استروژن نامیده می‌شوند و حدود 75 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که آنها به استروژن حساس هستند، می توان آنها را با درمان های ضد استروژن که در بیماران بسیار موثر است، درمان کرد.
با این حال، زیرگروه سرطان سینه سه گانه منفی نسبت به استروژن یا ضد استروژن حساس نیست. این نوع کارسینوم عمدتاً در زنان پیش از یائسگی رخ می دهد و اغلب فاقد گزینه های درمانی موثر است. دکتر میلیکا ولین، نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: ایده اولیه ما القای بیان گیرنده استروژن به منظور تبدیل سرطان پستان سه‌گانه منفی به سرطان پستان با گیرنده استروژن مثبت به دلیل گزینه‌های درمانی مؤثرتر در دسترس برای این نوع فرعی از سرطان بود.
با همکاری Novartis، تیم تحقیقاتی بیش از 9500 ترکیب را برای کارایی آنها در رسیدن به این هدف آزمایش کردند. آنها دریافتند که ترکیباتی که امیدوارکننده‌ترین نتایج را نشان می‌دهند، مهارکننده‌های یک پروتئین چرخه سلولی ضروری به نام کیناز شبه پولو 1 (PLK1) هستند. مهار این پروتئین منجر به افزایش بیان مورد نظر گیرنده استروژن شد. در کمال تعجب محققان، این فقط سلول های سرطانی سه گانه منفی سینه را به نوع قابل کنترل تری از سلول های سرطانی تبدیل نکرد بلکه آنها را به سلول هایی تبدیل کرد که شبیه سلول های طبیعی بودند.
پیامدهای درمان
بنتیرس-الج می‌گوید: درک مکانیسم‌های سلولی و مولکولی که سرطان را تعریف می‌کنند و اینکه چگونه این مکانیسم‌ها با سلول‌های طبیعی متفاوت هستند، برای توسعه درمان‌های نوآورانه جدید بسیار مهم است. نتایج راه جدیدی را برای درمان سرطان سینه سه گانه منفی باز می کند. این محقق ادامه می‌دهد: ترکیبات مورد استفاده در این مطالعه در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی برای درمان سایر انواع سرطان از جمله سرطان‌های بافت خون، ریه و پانکراس هستند. این امر بر امکان آزمایش این ترکیبات در کلینیک ها و در درمان سرطان سینه تاکید می کند.
به خصوص در دوران ایمونوتراپی، پیشنهاد شده است که سلول‌های «شبه طبیعی» می‌توانند توسط سیستم ایمنی پاک شوند، در حالی که سلول‌های «سرطانی» از کشتن توسط سلول‌های ایمنی طفره می‌روند. در آینده باید مشخص شود که آیا تمایز درمانی می تواند با ایمونوتراپی ترکیب شود یا خیر. محققان در پایان می‌گویند: ما چنین استراتژی‌هایی را دنبال می‌کنیم و تنها با صرف زمان و منابع در این راه، پیشرفت بیشتر حاصل می شوند.

منبع: medicalxpress.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

خروج از نسخه موبایل