جویدن آدامس می تواند مصرف انرژی بدن شما را تا 15 درصد افزایش دهد

به گزارش سیناپرس، عمل جویدن مقدار شگفت انگیزی از انرژی شما را مصرف می کند. آزمایشی که مصرف انرژی مرتبط با جویدن آدامس را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که جویدن آن می تواند مصرف انرژی بدن را تا 15 درصد افزایش دهد.
آدام ون کاسترن از دانشگاه منچستر در بریتانیا و همکارانش مصرف انرژی 21 نفر بین 18 تا 45 سال را در حین جویدن آدامس به مدت 15 دقیقه اندازه گیری کردند.
این آدامس ها بی مزه، بدون کالری و بی بو بود. ون کاسترن می‌گوید: به این ترتیب دستگاه گوارش را به همان میزانی که در حالت عادی فعال می‌کرد، فعال نمی‌کند. ما می‌خواستیم فقط جویدن را اندازه بگیریم یا تا جایی که می‌توانیم به صرف عمل جویدن نزدیک شویم.
از هر شرکت کننده خواسته شد دو نوع آدامس را بجود، یکی نرم و دیگری سفت، تا بتوانند اثرات خاص آدامس را بر مصرف انرژی شرکت کنندگان مقایسه کنند.
میزان مصرف انرژی با استفاده از یک کلاه سلیکونی مجهز به دریافت کننده های الکترومغناطیسی که سر شرکت کنندگان را می پوشاند اندازه گیری شد. یک حسگر داخل کلاه میزان اکسیژن دریافتی و میزان دی اکسید کربن آزاد شده را اندازه گیری می کرد. ون کاسترن می گوید: شما می توانید از این اطلاعات برای تعیین میزان مصرف انرژی استفاده کنید.
قبل از آزمایش، همه شرکت‌کنندگان در حالی که به تماشای فیلم نشسته بودند، کلاه پلاستیکی را می‌پوشیدند تا محققان بتوانند میزان مصرف انرژی خود را در سطح پایه ثبت کنند.
محققان دریافتند که جویدن آدامس نرم مصرف انرژی را حدود 10 درصد افزایش می دهد، در حالی که جویدن آدامس سفت تر این مقدار را حدود 15 درصد افزایش می دهد. ون کاسترن می گوید جالب است که یک تغییر کوچک در خواص صمغ تأثیر قابل توجهی بر مصرف انرژی داشته است.
او می گوید انتظار دارد انرژی مصرف شده برای جویدن غذای واقعی حتی بیشتر باشد زیرا بسیاری از غذاها مانند استیک و آجیل برای خرد شدن به تلاش زیادی نیاز دارند. او می‌گوید: می‌خواهم ببینم بعداً جویدن آجیل و دانه‌ها چقدر انرژی مصرف می‌کند.
یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف انرژی مورد نیاز برای جویدن ممکن است توضیح دهد که چرا دندان‌ها و فک‌های قوی برای این عمل تکامل یافته اند. مقدار انرژی از دست رفته هنگام جویدن غذا، غذا را به منبع انرژی کمتری تبدیل می کند.
دیلن تامپسون از دانشگاه باث در بریتانیا می‌گوید که این افزایش هنوز به طور کلی مقدار کمی است. او می‌گوید: به دلیل زمان‌های نسبتاً کوتاه جویدن روزانه، کمتر از 1 درصد از کل انرژی روزانه از این طریق مصرف می‌شود.
تامپسون می‌گوید نتایج این کار، مشابه مطالعه‌ای است که او در سال 2019 انجام داد و نشان داد که ایستادن به مدت 20 دقیقه باعث افزایش مصرف انرژی تا حدود 12 درصد می‌شود.
این مقاله در ژورنال Science Advances به چاپ رسید.
منبع: newscientist.com
مترجم: کیانوش کرمی
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا