تعیین احتمال سکته با تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده با گوشی هوشمند

به گزارش سیناپرس، رسوبات چربی (پلاک) می توانند در شریان ها تجمع کنند و باعث باریک شدن آنها (تنگی) شوند. باریک شدن عروق در شریان کاروتید (در گردن) می تواند باعث سکته مغزی ایسکمیک شود که زمانی اتفاق می افتد که رگی که خون را به مغز می رساند توسط لخته مسدود می شود. نزدیک به 87 درصد از سکته های مغزی، سکته های ایسکمیک هستند.
هسین لی کائو، سرپرست تیم تحقیق، متخصص قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه ملی تایوان در تایپه، گفت: سالانه بین 2 تا 5 درصد سکته‌های مغزی در افرادی رخ می‌دهد که هیچ علامتی ندارند، بنابراین تشخیص بهتر و زودتر خطر سکته ضروری است.
این یک لحظه هیجان‌انگیز برای ما بود. کائو گفت: روش‌های تشخیصی موجود – سونوگرافی، سی‌تی و ام آر آی – به غربالگری با تجهیزات و پرسنل تصویربرداری پزشکی تخصصی نیاز دارند. تجزیه و تحلیل ویدیوهای ضبط شده در تلفن هوشمند غیر تهاجمی است و انجام آن آسان است، بنابراین ممکن است فرصتی برای افزایش غربالگری فراهم کند. اگرچه به تحقیق و توسعه بیشتری نیاز است، ضبط و تجزیه و تحلیل حرکت ممکن است از راه دور قابل اجرا باشد، یا حتی ممکن است یک برنامه قابل دانلود امکان پذیر باشد.
کائو توضیح داد که شریان های گردن درست زیر سطح پوست هستند و تغییرات در سرعت و الگوی جریان خون از طریق آنها در حرکت پوست پوشاننده منعکس می شود. با این حال، این تفاوت ها بسیار ظریف هستند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند.
این مطالعه که بین سال‌های 2016 و 2019 انجام شد، از بزرگ‌نمایی حرکت و آنالیز پیکسلی برای تشخیص تغییرات دقیقه‌ای در ویژگی‌های پالس روی سطح پوست که در ضبط ویدیوی گوشی‌های هوشمند ثبت شده‌اند، استفاده کرد.

گروهی متشکل از 202 بزرگسال تایوانی (میانگین سنی 68 سال؛ تقریباً 79٪ مرد) که در یک بیمارستان تایوانی مراقبت دریافت کردند، در این مطالعه شرکت کردند. در میان شرکت کنندگان، 54 درصد تنگی قابل توجه شریان کاروتید داشتند، به این معنی که حداقل 50 درصد انسداد داشتند که قبلاً با سونوگرافی تشخیص داده شده بود، در حالی که 46 درصد تنگی قابل توجهی نداشتند.  فرایند ضبط شدن با شرکت‌کنندگانی که به پشت دراز می‌کشیدند، در حالی که سرشان به عقب در یک جعبه سفارشی ساخته شده بود که حرکت بیرون را به حداقل می‌رساند، ضبط شد. یک آیفون 6 اپل 64 گیگابایتی روی جعبه نصب شده بود تا یک فیلم 30 ثانیه ای از گردن فرد ضبط کند. کائو توضیح داد که از نسل قدیمی‌تر تلفن استفاده می‌شد، زیرا محققان معتقد بودند که برای کاربران عادی رایج‌تر است.
محققان دریافتند که الگوریتم تجزیه و تحلیل حرکت ویدیویی دارای دقت 87 درصدی در تشخیص تنگی در گروهی است که دارای تنگی شریان کاروتید هستند. همه شرکت کنندگان در مطالعه همچنین آزمایش سونوگرافی داپلر استاندارد برای تأیید تنگی در شریان‌های خود و اندازه‌گیری و اعتبار تخمین‌ها از تجزیه و تحلیل حرکت ویدیویی داشتند.
به تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا ویدئوی ضبط شده روی گوشی های هوشمند رویکرد امیدوارکننده ای برای کمک به تسریع و افزایش غربالگری سکته مغزی است یا خیر. با این روش، پزشکان ممکن است بتوانند ویدیویی از گردن بیمار را با گوشی هوشمند ضبط کنند، فیلم ها را برای تجزیه و تحلیل آپلود کنند و در عرض پنج دقیقه گزارش دریافت کنند. تشخیص زودهنگام تنگی شریان کاروتید ممکن است نتایج بیمار را بهبود بخشد.
محدودیت‌های متعددی برای مطالعه وجود داشت، از جمله تعداد کمی از شرکت‌کنندگان در مطالعه، که همه آنها در معرض خطر بالای یک رویداد قلبی عروقی در نظر گرفته شدند. علاوه بر این، طول گردن و زاویه گردن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفتند، که ممکن است بر نتایج تجزیه و تحلیل ویدیو تأثیر بگذارد. به گفته کائو، احتمالاً رنگ پوست مانع از کاربرد برای جمعیت گسترده‌تر نمی‌شود، زیرا برای این ارزیابی از روش نورپردازی استاندارد استفاده شده است.

منبع : medicalxpress.com
مترجم : سید سپهر ارومیهء
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا