نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اثر قهوه بر افزایش طول عمر

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، طبق گزارش انجمن ملی قهوه، آمریکایی ها روزانه 517 میلیون فنجان قهوه می نوشند که آن را بعد از آب، به محبوب ترین نوشیدنی در ایالات متحده تبدیل می کند. نوشیدن قهوه با طیف وسیعی از اثرات بر سلامتی فرد مرتبط است. اما آیا به شما کمک می‌کند بیشتر زندگی کنید؟
بسیاری از مطالعات بزرگ نشان می دهد که ترکیبات فعال بیولوژیکی قهوه، از جمله کافئین، ممکن است به جلوگیری از التهاب، بیماری های مزمن سلامت و حتی برخی سرطان ها کمک کند. اما از آنجایی که این موضوعات با علیت برابری نمی کند، هنوز شواهد کافی وجود ندارد که به طور قطعی بگوییم نوشیدن یک دمنوش از قهوه صبحگاهی منجر به عمر طولانی تر می شود.
دکتر چیپ لاوی، مدیر پزشکی توانبخشی قلب و موسسه قلب و عروق در نیواورلئان ، گفت: از آنجایی که داده‌ها از مطالعات گذشته‌نگر و کارآزمایی‌های تصادفی به دست نیامده اند، داده‌های قوی و کافی برای توصیه به مردم برای نوشیدن قهوه بیشتر وجود ندارد.
با این حال، این مطالعات بزرگ که نوشیدن قهوه را با فواید سلامتی و افزایش طول عمر مرتبط می‌کند دقیقاً چه چیزی را نشان داده است؟
طبق یک مطالعه در سال 2018 که در مجله Progress in Cardiovascular Diseases منتشر شد، بیش از 1000 ترکیب فعال بیولوژیکی در قهوه پیدا شده است. یکی از اجزای اصلی آن به نام اسید کلروژنیک متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. این به معنای بهبود توانایی بدن برای پردازش قند است. حساسیت به انسولین به میزان حساسیت سلول های بدن در پاسخ به انسولین اشاره دارد. حساسیت بالای انسولین به سلول های بدن اجازه می دهد تا از گلوکز خون به طور موثرتری استفاده کنند و قند خون را کاهش دهند. یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 در مجله طب سنتی و مکمل نشان داده است که این اثرات خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. بر اساس مقاله ای در سال 2013 در مجله کالج آمریکایی، یک بررسی سیستماتیک از 9 مطالعه نشان داد افرادی که بیش از شش فنجان قهوه در روز می نوشند در مقایسه با افرادی که کمتر از دو فنجان قهوه می نوشند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلب و عروق قرار دارند.
ترکیباتی مانند ملانوئیدها، کینین ها، لیگنان و تریگونلین اثرات ضد التهابی دارند و آنتی اکسیدان هستند، به این معنی که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایدار تولید شده توسط بدن هنگام پردازش غذا و واکنش به آلاینده های محیطی و سموم) جلوگیری می کنند یا آن را کاهش می دهند. بر اساس مطالعه ای که در Pharmacognosy Review منتشر شده است، رادیکال های آزاد می توانند منجر به التهاب شوند و در ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و التهابی، آب مروارید و سرطان نقش داشته باشند.
طبق گفته انجمن ملی قهوه، 84 درصد از افرادی که قهوه می نوشند، و یک فنجان قهوه خود را در وعده صبحانه می خورند که نشان می دهد اکثر مردم قهوه را برای کافئین آن می نوشند. کافئین با مسدود کردن سیگنال‌هایی در مغز که معمولاً فعالیت آن را کاهش می‌دهند، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند. همچنین یک گشادکننده برونش ضعیف است، به این معنی که با شل کردن ماهیچه‌های ریه‌ها و گشاد کردن راه‌های هوایی (نایژه‌ها) تنفس را آسان‌تر می‌کند. با این حال، یکی از تأثیرات اصلی کافئین بر بدن، روی قلب است. طبق مطالعه پیشرفت بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف همیشگی قهوه با خطرات کمتری برای مرگ قلبی عروقی (CV) و انواع پیامدهای نامطلوب CV، از جمله بیماری عروق کرونر قلب (CHD) و نارسایی احتقانی قلب (HF) مرتبط است.
این ممکن است برای برخی افراد غیر منطقی به نظر برسد اما لاوی گفت: کافئین بد به نظر می رسد، زیرا می تواند ضربان قلب و فشار خون را به طور حاد افزایش دهد و از نظر تئوری اختلالات ریتم قلبی را افزایش دهد. او گفت، با این حال، بیشتر داده ها نشان می دهد که مصرف منظم کافئین بی خطر است و با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ و میر کلی در طی یک دوره چند دهه مرتبط است.
اثرات مثبت قهوه بر قلب به خوبی شناخته شده است و مجموعه ای از داده های چشمگیر را به همراه دارد. نوشیدن قهوه ممکن است با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط باشد، زیرا این نوشیدنی ممکن است خطرات برای سایر شرایط سلامتی را کاهش دهد که می تواند منجر به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی شود. با توجه به مطالعه، پیشرفت در بیماری های قلبی عروقی، به ویژه در میان افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی هستند، مصرف قهوه بیشتر با شاخص توده بدنی پایین تر همراه است. معیاری که اغلب برای تخمین درصد چربی بدن افراد استفاده می شود. BMI بالا می تواند منجر به تغییر در کلسترول و افزایش فشار خون شود که هر دو خطر بیماری های قلبی عروقی، حملات قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می دهند.
طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، مصرف قهوه خطر زخم‌های کبدی (فیبروز و سیروز)، سرطان کبد و بیماری کبد چرب (استئاتوز کبدی) را کاهش می‌دهد. این به این دلیل است که متابولیت اصلی کافئین، پاراکسانتین، به نظر می رسد که سنتز فاکتور رشد بافت همبند (CTGF) را سرکوب می کند، مولکولی که در ایجاد فیبروز و تومورها نقش دارد. به گزارش بریتیش لیور تراست، سایر فواید مثبت به اثرات ضد ویروسی احتمالی اسیدهای کلروژنیک و کافئیک اسید نسبت داده می شود که هر دو در قهوه یافت می شوند.
مطالعه پیشرفت در بیماری های قلبی عروقی، همچنین گزارش داد که مصرف روزانه قهوه به شدت با خطرات کمتر برای ابتلا به بیماری های عصبی مرتبط است. بسیاری از مطالعات اشاره کرده اند که بیماری پارکینسون (PD) در افرادی که قهوه می نوشند، در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند، کمتر شایع است، اگرچه به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دلیل آن هنوز مشخص نیست. یک متاآنالیز از 26 مطالعه در مجله بیماری آلزایمر نشان داد که مصرف همیشگی کافئین با تقریباً 25٪ کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است، اگرچه کاهش دقیق خطر بین گزارش‌ها متفاوت است.
همان مطالعه به مجموعه‌ای از داده‌های چشمگیر و ثابت اشاره می‌کند که افرادی که قهوه می‌نوشند در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، 7 تا 12 درصد کمتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند. با استناد به مطالعه‌ای که در سال 2005 در مجله JAMA منتشر شد، که بر روی 521330 بزرگسال به‌مدت متوسط 16 سال انجام شد، افرادی که در این مطالعه حداقل سه فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند به میزان قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی در آن بازه زمانی بودند.
مطالعات دیگر قهوه را با افزایش امید به زندگی مرتبط دانسته اند. به عنوان مثال، در دو مطالعه بزرگ در سال 2017، یکی در ایالات متحده و دیگری در اروپا، محققان دریافتند که نوشیدن قهوه بدون کافئین، هر روز در مقایسه با افرادی که این نوشیدنی را نمی‌نوشیدند، احتمال مرگ کمتری در طی یک دوره 16 ساله دارد.
بر اساس گزارش مجله پزشکی بریتانیا، این متاآنالیزها که فواید سلامتی قهوه را مطرح می‌کنند معمولاً با تعداد زیادی از عوامل مخدوش‌کننده بالقوه از جمله تحصیلات، سبک زندگی (سیگار کشیدن، الکل، فعالیت بدنی)، فاکتورهای رژیم غذایی و BMI تنظیم می‌شوند. لاوی اظهار داشت: مزایای قهوه عمدتاً از نظر آماری مستقل از سایر عوامل سلامتی و سبک زندگی به نظر می رسد، اما اصلاح آماری برای همه چیز دشوار است.
با این حال، این یافته ها با یک هشدار بزرگ همراه است: اگرچه برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه با کاهش خطر مرگ و میر همراه است، اما لزوماً به این معنی نیست که نوشیدن قهوه باعث افزایش طول عمر می شود.
در یک مطالعه در سال 2020 که در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شد، محققان بررسی کردند که آیا نوشیدن قهوه و چای بر شانس زندگی شرکت کنندگان در مطالعه تا سن 90 سالگی تأثیر می گذارد یا خیر. به عبارت دیگر، این مطالعه ارزیابی کرد که آیا نوشیدن قهوه واقعاً طول عمر را افزایش می دهد، یا صرفاً احتمال ابتلا به بیماری هایی را که می تواند منجر به مرگ شود را کاهش می دهد؟ این مطالعه بیش از 27000 زن 65 تا 81 ساله را مورد بررسی قرار داد و طیفی از عوامل سلامتی و سبک زندگی را در نظر گرفت که می‌تواند بر خطر مرگ این شرکت‌کنندگان نیز تأثیر بگذارد، از جمله سابقه بیماری، سیگار کشیدن، شاخص توده بدن و نژاد و قومیت آنها.
علاءالدین اچ. شادیاب، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، در دانشکده بهداشت عمومی و علم طول عمر انسان دیگو هربرت ورتیم گفت: محققین دریافتند که هیچ مقدار مصرف قهوه با بقای زنان مسن‌تر تا سن 90 سالگی مرتبط نیست، بنابراین نشان می‌دهد که مصرف قهوه با طول عمر ارتباطی ندارد.
اگرچه این مطالعه با محدودیت هایی روبه روست. برای مثال، این مطالعه نمی‌تواند بگوید که آیا این یافته‌ها به مردان هم تعمیم می‌یابد یا خیر، و مزایای بالقوه نوشیدن قهوه در اوایل زندگی را نشان نمی‌دهد. نویسندگان این مطالعه می نویسند: این امکان وجود دارد که مصرف قهوه با کاهش خطر مرگ و میر در اوایل زندگی همراه باشد، اما مشروط به زنده ماندن در سنین بالاتر مانند 65 سال، و افزایش طول عمر ارتباطی ندارد. بنابراین، نوشیدن قهوه به طور بالقوه می تواند احتمال مرگ شما را تا 50 سالگی کاهش دهد و بنابراین تا 60 سالگی زنده بمانید. با این حال، هنگامی که به 60 سالگی خود برسید، به نظر نمی رسد نوشیدن قهوه تاثیری در زنده ماندن شما برای دیدن 90 سالگی داشته باشد.
بنابراین آیا برای افزایش عمر خود باید قهوه بیشتری بنوشید؟ لاوی گفت که شواهد بیشتری لازم است تا قهوه به عنوان یک اکسیر افزایش دهنده طول عمر توصیه شود. با این وجود، ننوشیدن قهوه می تواند به معنای از دست دادن مزایای سلامتی کافئین، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات فعال بیولوژیکی در نوشیدنی باشد. لاوی گفت: علاوه بر این، به دلیل کاهش مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی مرگ‌ومیر های کلی، داده‌ها به اندازه‌ای خوب است که مردم بدانند نوشیدن قهوه، حتی چندین فنجان در روز، بسیار ایمن و بی خطر است، و حتی ممکن است نوشیدن چند فنجان به جای ننوشیدن قهوه بسیار مفید تر باشد.
منبع: livescience.com
مترجم: کیانوش کرمی

خروج از نسخه موبایل